Stänga Tjorvenforum för gott?

Nyheter och information som rör fordonshobbyn och Tjorven samt driftinformation för forumet.
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av tjorvenadmin »

Såg också att det var gratis om man ville, men har inte fått det att fungera alls.

Har experimenterat lite med "egna profilfält", lagt till att man måste ange ett svenskt registeringsnummer när man registrerar sig.

Får se hur/om det funkar.

/Admin
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Johan »

Okej, hoppas det funkar
Tidigare 52147
Bild
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Jesper Bering »

admin skrev:....lagt till att man måste ange ett svenskt registeringsnummer när man registrerar sig.
/Admin
Hej igen,

Det var da godt at jeg fik meldt mig ind inden der skulle angives et svensk registreringsnummer! Nå - spøg til side - jeg håber meget at I får det til at fungere.

Jeg har ikke forstand på hverken forumer eller spam. Men hvis problemet er at spammerne melder sig ind som medlemmer, og derefter har fri adgang til at poste indlæg i forum - kunne man så ikke kræve manuel godkendelse af alle nye medlemmer? Det vil sige, hvert nyt medlem skal godkendes manuelt af en administrator eller moderator.

Det vil givetvis give et par dages forsinkelse før man kan poste indlæg, men den forsinkelse kommer kun een gang. Og det må være en enkel sag for moderator eller administrator at se om den nye tilmelding kommer fra en seriøs person eller fra en spammer eller robot?

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av tjorvenadmin »

Det blev en räkneuppgift i stället för Svenskt registreringsnummer som måste anges korrekt för att man ska kunna registrera sig. Det är den säkraste metoden just nu för att förhindra att spamrobotar registrerar sig.

Vi får se hur länge det dröjer innan den knäcks men det har gått "hela" tre dagar utan nu så det verkar lovande.

Om man har inställningen att admin ska godkänna alla som registrerar sig så får du dels det jobbet samtidigt som spamrobortarna fortfarande registrerar sig bara att det inte syns för övriga på sidan, så därför valde jag bort det alternativet.

/Admin
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Jesper Bering »

admin skrev:Men tänkte ändå försöka fixa nåt så att det inte behöver bli något att rensa, alltså stoppa det innan./Admin
Kære Fredrik,

Kan man ikke indstille forum så hvert nyt medlem skal godkendes manuelt før han kan skrive i forum?

Vi er ikke så mange medlemmer i Tjorvenforum at det skulle blive en stor ulempe at administrator eller moderator skal godkende hvert nyt medlem. Det nye medlem kommer så til at vente et par dage med at komme til at skrive - men det gør vel ikke så meget?

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av tjorvenadmin »

Man kan säkert ställa in forumet så men jag tänkte att vi kör som det är nu med en räkneuppgift (har nu gått hela fem dagar utan spam) så länge det funkar.

/Admin
littletangy
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 maj 2010 20:34
Ort: Karlstad

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av littletangy »

Hej Fredrik!
det vore synd att stänga ner forumet. Jag ska höra med en kompis som hållt på med lite olika internet sidor om det finns något annat bra alternativ för att få bort all spam.

Det är ett bra forum och som någon annan skrev så är det ju en väldig unik bil och därför inte så många som håller på med dom. Tycker det är bra att det finns en mötesplats på internet som man kan dela med sig av tips och ideer!

Kändes som att forumet gick mycket segare idag än sist jag var inne här (var ju iof. några månader sedan) och det är lite tråkigt, vet inte om det beror på spamen?

I vilket fall, hör av mig när jag pratat med han om det nu är så att du orkar hålla igång sidan..

/Pontus
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av Jesper Bering »

admin skrev:Om man har inställningen att admin ska godkänna alla som registrerar sig så får du dels det jobbet samtidigt som spamrobortarna fortfarande registrerar sig bara att det inte syns för övriga på sidan, så därför valde jag bort det alternativet.
/Admin
Kære Fredrik,

Ooops! - det havde jeg vist ikke tænkt over. Om forladelse!

Det er klart at det vil blive en urimelig belastning af administratoren at han skal sidde og gennemgå alle robottilmeldingerne. Jeg håber meget at det går med at lade de nytilmeldte gætte gåder. Om ikke andet, kan man lade dem gætte gåder om Tjorven - vi kan jo bare henvise til at svaret kan findes der-og-der på internettet.

Held og lykke med det nye system!

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Re: Stänga Tjorvenforum för gott?

Inlägg av tjorvenadmin »

Spamen har nu helt upphört efter att jag lagt in ett extra fält att fylla i med en räkneuppgift där endast ETT svar kan vara rätt (måste vara så) det är det säkraste sättet att stoppa spamen just nu.

Tack alla som hjälpt till med tips!

/Admin
Skriv svar

Återgå till "Viktig information & nyheter / Important information & news"