Skreja Tjorven ( N )

Här kan du ta upp en "okänd" Tjorven som du vill veta mer om, med hjälp av bild, chassinummer eller regnummer (gammalt som nytt).
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Skreja Tjorven ( N )

Inlägg av torsten »

Norge, ev. posttjorv.jpg
Efterlyser historik, chassinummer och ev regnummer på denna intressanta Tjorv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: Skreja Tjorven ( N )

Inlägg av Jacob »

På vilket sätt är den intressant (bortsett från att den är en Tjorven)?

Det verkar ha stått "Skreia Tett-TV" på den och om man googlar på det så verkar detta vara ett video- och teveproduktionsföretag startat 1995. Huvudpersonen i det företaget verkar vara en Hans Petter Ulsrud.

Och här hittade jag deras hemsida (eller i alla fall ett årsgammalt utkast): http://tett-tv.no/

/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Skreja Tjorven ( N )

Inlägg av torsten »

Som Du vet så samlar jag data om Tjorvar. Det finns en chans att få tag på ett "okänt" chassinummer om den är nysåld i Norge.
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: Skreja Tjorven ( N )

Inlägg av Jacob »

På så vis. Hans Petter vet säkert mer. (Jag får intrycket att det är ett enmansföretag.)

Vet du hur många som såldes till Norge? Var det fler än Norska Posten som köpte dem?
Finns det rent av någon export-statistik att ta del av på nätet?

Är ju lite nyfiken av mej jag också :-)
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Skreja Tjorven ( N )

Inlägg av torsten »

Det är nog så att det ligger en grå hinna över exporten av Tjorven. Jag har inte hittat några urkunder som kan hjälpa till. Men säkert är att det mesta av exporten gick över Daf:s återförsäljarnät. Möjligen ligger sanningen begravd i van Doornes arkiv.
370 chassinummer saknas i leveranslistorna från KVD. En god del är exportfordon. Men det kan också finnas luckor i chassinummerserierna. Liksom det är möjligt att bilar som är upptagna i leveranslistorna exporterats. Av de saknade chassinumren har jag funnit 6 st med svensk anknytning och 20 st exporterade.
Genom att sammanställa "hörsägen" och diverse tidningsklipp har jag hittat 150 -200 st exporterade. Så det är inte otroligt att ca 350 bilar exporterats som nya .men antalet kan vara både högre och lägre.
Enda uppgift som föreligger från Norge är att postverket hade 13 Tjorvar den 11/6 1971. Denna Tjorv kan ha norska postverkets färger men avviker i detaljer från de 69or som det finns leveransbid på. Skreja ligger nära svenska gränsen så det kan röra sig om senare privatimport.
Skriv svar

Återgå till "Efterlysningar / Inquiry"