Sida 1 av 1

ABF 934 HJulpyssel 2010

Postat: 23 dec 2010 22:31
av torsten
Efterlyser mer info om denna Tjorvs aktiva liv. Chassinummer 51394, 441 B 1970, skrotad ca 1990. Denna tjorv köptes av mig + en Daf 55. Vi skulle cabba bilen och använda Daf 55 drivlina. Meningen var att vi skulle låna grannens SAABO husvagn och åka till Italien. (Därav tanken att använda Daf 55 drivlinan) Hustrun tyckte dock att galenskapen passerat gränsen så projektet skrinlades. Vid ratten min son Fredrik som drev iden hårt. Har sparat bakdörr och frontstycke från denna Tjorv. God Jul och Gott nytt År.

Re: ABF 934 HJulpyssel 2010

Postat: 24 dec 2010 16:08
av Jesper Bering
Kære Torsten,

Hvad betyder 'cabba'?

Hvis formålet med at anvende DAF 55 transmissionslinien var at opnå en højere gearing (växling?), så bemærk at Tjorven allerede har DAF 55 primærvariomat - det er altså kun nødvendigt at skifte sekundærvariomaterne (bagakslerne). Bemærk også at man får endnu højere gearing ved at anvende DAF 55 primærvariomat plus DAF 44 sekundærvariomater (bagaksler).

Det eneste der skal gøres ved en Tjorv for at få den højest mulige gearing, er at udskifte de originale Kalmar sekundærvariomater med DAF 44 sekundærvariomater. Den gearing har jeg kørt med i omkring 32 år, og det gør vognen MEGET behageligere at køre i.

hilsen Jesper

Re: ABF 934 HJulpyssel 2010

Postat: 25 dec 2010 13:34
av HKC616
Vilken kärra! Tänk dig att komma med den till en träff idag, en använd firmabil i lagom bruksskick. Synd att den skrotades 1990 då ingen var intresserad av att bevara liknande fordon. Står det sabo förening framför haninge bostäder? Hade ju passat utmärkt med en saabo husvagn då.

Jag vet tyvärr inget om denna tjorv men den som skrotade den kanske vet (om skrotfirman finns kvar)

Att cabba betyder att man kapar av taket Jesper. Du säger att man ska byta bakaxlarna till DAF 44:ans för bästa utväxling, kan man se skillnad på dessa ock orginalen på något sätt?

/Fredrik

Re: ABF 934 HJulpyssel 2010

Postat: 25 dec 2010 13:59
av torsten
Det stod SABO FÖRETAG på sidan.
Vi kallade den skrotnisse då rutorna var utslagna vilket inte gjorde oss något. Projektnamnet blev sen
Nils Rembrant då vi skulle låta kreavitet och konstnärsskap flöda.
Visst hade den varit fin i originalskick nu.

Re: ABF 934 HJulpyssel 2010

Postat: 25 dec 2010 22:18
av Jesper Bering
Kære Fredrik,

Aha! Kabriolettere, med andre ord. Den slags er desværre strengt forbudt her i landet.

Nej, jeg mener ikke at man kan se nogen forskel på bagakslerne til DAF 44, DAF 55 og Tjorven. Måske heller ikke DAF 33. Jeg plejer at rotere dem og tælle omdrejninger (räkna varv).

Målingen foregår således: man sætter et mærke på bremsetromlen og et mærke på remskiven. Så roterer man akslen, indtil BEGGE mærker står i NØJAGTIG samme stilling, og imens tæller man omdrejningerne for begge aksler. Så vil de to antal omdrejninger svare til antallet af tænder på tandhjulene. Der skal være TYST i lokalet når man skal tælle omdrejningerne for to aksler! Eller også skal man være to mand til at tælle. Det er vanskeligt at huske to tal på en gang, så det er bedst at prøve nogle gange, indtil man er sikker på resultatet.

Mine kilder (Querschnitt durch die Autotecknik og Haynes) siger:
Primærvariomat:
DAF 33 = 16:27 = 1:1,69
DAF 44 = 16:27 = 1:1,69
DAF 55 = 17:26 = 1:1,53

Sekundærvariomater (bagaksler):
DAF 33 = 12:57 = 1:4,75
DAF 44 = 17:62 = 1:3,65 (Haynes)
DAF 55 = 14:54 = 1:3,85
(Querschnitt skriver at DAF 44 har 12:57, men jeg tror ikke på dem. Min erfaring siger noget helt andet!)

Det giver et samlet omsætningsforhold på:
DAF 33 = 8,03
DAF 44 = 6,17
DAF 55 = 5,89

Tjorven med DAF 44-bagaksler = 5,58

Tjorven har DAF 55 primærvariomat og Kalmars egen, specielle sekundærvariomat (eller måske sekundærvariomaten fra DAF 33?).

Jeg kan ikke finde oplysningen om omsætningsforholdet i Tjorvens bagaksler, men en af jer kunne måske måle det for os?

Læg mærke til at ved overgangen fra DAF 44 til DAF 55 har man gearet primærvariomaten op og sekundærvariomaten ned! Det er sket for at få en højere remhastighed, og dermed en lavere snorkraft i remmen. Formodentlig af hensyn til den nye Renault-motors højere drejningsmoment.

hilsen Jesper