ABF 934 HJulpyssel 2010

Här kan du ta upp en "okänd" Tjorven som du vill veta mer om, med hjälp av bild, chassinummer eller regnummer (gammalt som nytt).
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 588
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

ABF 934 HJulpyssel 2010

Inlägg av torsten » 23 dec 2010 22:31

Efterlyser mer info om denna Tjorvs aktiva liv. Chassinummer 51394, 441 B 1970, skrotad ca 1990. Denna tjorv köptes av mig + en Daf 55. Vi skulle cabba bilen och använda Daf 55 drivlina. Meningen var att vi skulle låna grannens SAABO husvagn och åka till Italien. (Därav tanken att använda Daf 55 drivlinan) Hustrun tyckte dock att galenskapen passerat gränsen så projektet skrinlades. Vid ratten min son Fredrik som drev iden hårt. Har sparat bakdörr och frontstycke från denna Tjorv. God Jul och Gott nytt År.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: ABF 934 HJulpyssel 2010

Inlägg av Jesper Bering » 24 dec 2010 16:08

Kære Torsten,

Hvad betyder 'cabba'?

Hvis formålet med at anvende DAF 55 transmissionslinien var at opnå en højere gearing (växling?), så bemærk at Tjorven allerede har DAF 55 primærvariomat - det er altså kun nødvendigt at skifte sekundærvariomaterne (bagakslerne). Bemærk også at man får endnu højere gearing ved at anvende DAF 55 primærvariomat plus DAF 44 sekundærvariomater (bagaksler).

Det eneste der skal gøres ved en Tjorv for at få den højest mulige gearing, er at udskifte de originale Kalmar sekundærvariomater med DAF 44 sekundærvariomater. Den gearing har jeg kørt med i omkring 32 år, og det gør vognen MEGET behageligere at køre i.

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1431
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: ABF 934 HJulpyssel 2010

Inlägg av HKC616 » 25 dec 2010 13:34

Vilken kärra! Tänk dig att komma med den till en träff idag, en använd firmabil i lagom bruksskick. Synd att den skrotades 1990 då ingen var intresserad av att bevara liknande fordon. Står det sabo förening framför haninge bostäder? Hade ju passat utmärkt med en saabo husvagn då.

Jag vet tyvärr inget om denna tjorv men den som skrotade den kanske vet (om skrotfirman finns kvar)

Att cabba betyder att man kapar av taket Jesper. Du säger att man ska byta bakaxlarna till DAF 44:ans för bästa utväxling, kan man se skillnad på dessa ock orginalen på något sätt?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 588
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: ABF 934 HJulpyssel 2010

Inlägg av torsten » 25 dec 2010 13:59

Det stod SABO FÖRETAG på sidan.
Vi kallade den skrotnisse då rutorna var utslagna vilket inte gjorde oss något. Projektnamnet blev sen
Nils Rembrant då vi skulle låta kreavitet och konstnärsskap flöda.
Visst hade den varit fin i originalskick nu.

Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: ABF 934 HJulpyssel 2010

Inlägg av Jesper Bering » 25 dec 2010 22:18

Kære Fredrik,

Aha! Kabriolettere, med andre ord. Den slags er desværre strengt forbudt her i landet.

Nej, jeg mener ikke at man kan se nogen forskel på bagakslerne til DAF 44, DAF 55 og Tjorven. Måske heller ikke DAF 33. Jeg plejer at rotere dem og tælle omdrejninger (räkna varv).

Målingen foregår således: man sætter et mærke på bremsetromlen og et mærke på remskiven. Så roterer man akslen, indtil BEGGE mærker står i NØJAGTIG samme stilling, og imens tæller man omdrejningerne for begge aksler. Så vil de to antal omdrejninger svare til antallet af tænder på tandhjulene. Der skal være TYST i lokalet når man skal tælle omdrejningerne for to aksler! Eller også skal man være to mand til at tælle. Det er vanskeligt at huske to tal på en gang, så det er bedst at prøve nogle gange, indtil man er sikker på resultatet.

Mine kilder (Querschnitt durch die Autotecknik og Haynes) siger:
Primærvariomat:
DAF 33 = 16:27 = 1:1,69
DAF 44 = 16:27 = 1:1,69
DAF 55 = 17:26 = 1:1,53

Sekundærvariomater (bagaksler):
DAF 33 = 12:57 = 1:4,75
DAF 44 = 17:62 = 1:3,65 (Haynes)
DAF 55 = 14:54 = 1:3,85
(Querschnitt skriver at DAF 44 har 12:57, men jeg tror ikke på dem. Min erfaring siger noget helt andet!)

Det giver et samlet omsætningsforhold på:
DAF 33 = 8,03
DAF 44 = 6,17
DAF 55 = 5,89

Tjorven med DAF 44-bagaksler = 5,58

Tjorven har DAF 55 primærvariomat og Kalmars egen, specielle sekundærvariomat (eller måske sekundærvariomaten fra DAF 33?).

Jeg kan ikke finde oplysningen om omsætningsforholdet i Tjorvens bagaksler, men en af jer kunne måske måle det for os?

Læg mærke til at ved overgangen fra DAF 44 til DAF 55 har man gearet primærvariomaten op og sekundærvariomaten ned! Det er sket for at få en højere remhastighed, og dermed en lavere snorkraft i remmen. Formodentlig af hensyn til den nye Renault-motors højere drejningsmoment.

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare