51453 - Posttjorven utan plåtar

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av Johan »

Så var det dags att lägga upp en tråd om den här Tjorven.
P1080353.jpg
Köpt och hämtad sommaren 2008 och ställdes undan i ett garage.
P1080916 (kopia).jpg
Höll på med den sporadiskt under 2009 och nu under vintern men i sommar ska den baske mej igång.

Den är startad Film 1 & Film 2 men ett oljud visade sej vara gummibussningen i mellanaxeln som gett upp och därför drev den inte. Har lånat en hel axel från en annan Tjorv men inte satt dit den än.
P1090380 (kopia).jpg
P1090383 (kopia).jpg
P1090945 (kopia).jpg
Istället har jag hållit på med bromsarna som det kan läsas om i den här tråden. Dom är nu klara och jag har idag fyllt bromsolja och luftat så gott det går när man är själv.

Det som sedan står på tur är att sätta dit mellanaxeln.

Det största problemet med den här bilen är dock inte det mekaniska utan att den saknar ett registreringsnummer. Jag står alltså inför samma arbete som Fredrik har med en av sina bilar. Det som gör det svårare för mej och kräver lite mer arbete är att jag inte vet vilket registreringsnummer den har haft. Den enda ledtråden jag har är att det på nyckelknippan står GXY848 men det regnummret går till en vespa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: 51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av Johan »

Har nu idag haft hjälp av JoQe att lufta bromsarna ordentligt men vi fick inte till det. Om man pumpar några gånger kan man få tryck men det försvinner efter några sekunder om man släpper pedalen och den går i botten och fjädrar inte tillbaka själv om man sen trycker på den. Har sökt efter läckage men hittar inget.
Funderar på om det är huvudbromscylindern som är trasig på nått sätt, packningarna som torkat sönder kanske?
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: 51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av HKC616 »

Är nog stor risk att det är huvudbromscylindern som har gett upp när det beter sig så.

Jag har lite dåligt tryck i min huvusbromscylinder också, man får pumpa ett par gånger för att få upp trycket när den har stått ett tag, blir nog till att renovera eller byta den.

Kan finnas reparationskit i gömmorna till renovering av huvudbromscylinder, har för mig att jag rotat förbi det vid något tillfälle.

Du har inte testat att göra en "återsökning i tidsresande dokument" på GXY848? Då kanske du kan få fram papper som behövs för en ursprungskontroll.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: 51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av Johan »

Jo säkert är det så. Jag har en till i mina gömmor som ja ska ta och kolla på om den är bättre annars har jag lite påsar med reservdelar, kan finnas nått renoveringskit där med nya packningar.

Har tänkt göra en koll men än har det inte blivit.

Det är konstigt, den här som är i så mycket bättre skick jäklas långt mycket mer än den andra, där var det inget som var trasigt eller krånglade för att få igång den. Men i och för sej så har nog den här stått mycket längre.
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: 51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av torsten »

52147 skrev:Jo säkert är det så. Jag har en till i mina gömmor som ja ska ta och kolla på om den är bättre annars har jag lite påsar med reservdelar, kan finnas nått renoveringskit där med nya packningar.

Har tänkt göra en koll men än har det inte blivit.

Det är konstigt, den här som är i så mycket bättre skick jäklas långt mycket mer än den andra, där var det inget som var trasigt eller krånglade för att få igång den. Men i och för sej så har nog den här stått mycket längre.
Hej igen. Har tänkt på din fina men oidentifierade Tjorven. Riksarkivet har en betald spårningstjänst,tel 0104767700. Förse dig med alla uppgifter du har, förre ägarens namn och adress, mm. mm. Bilen bör vara av 70-71 årsmodell. Troligen registrerad (73) 74-75. Ett gott tips, registrerad första gången på Postens Verkstäder Ulvsunda, Stockholm. Därifrån har den sedan sålts till något postdistrikt eller privat. Vi vill ju gärna se den på vägen. Hälsn/ Torsten
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: 51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av Johan »

Tack Torsten för tipset, har även fått tips av Fredrik om ett formulär att fylla i på webben, ska ta och prova nån av dom så småningom.
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: 51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av Johan »

Igår tog jag lös huvudbromscylindern men jag hittade inte något direkt fel när jag plockade isär den.
Men så tänkte jag att ja hämtar den andra jag har å kollar hur den ser ut.
Det jag reagerade på när jag tog isär den var att den övre fjädern på bilderna inte såg lika ut på båda, eller att den ena var ihoptryckt å den andra "lös". Är en trasig eller är det olika versioner eller har det ens någon betydelse för funktionen?
Har inte kollat jättenoga på packningarna men såg ingen som var mycket trasig, däremot fanns det en del skit i båda cylindrarna, mer i den som legat på hyllan, den andra ha ju blivit genomspolad av bromsvätska.
P1090985 (kopia).jpg
P1090984 (kopia).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: 51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av torsten »

Det är väldigt viktigt att fjädrarna balanserar varandra för att kolvarna skall få rätt rörelse. Manschettätningarna har en tendens att svälla med åren och går då så trögt att fjädrarna ej orkar med. Dessutom kan det bli så att när skuldran sväller så viker manchetten in och tätar inte. skuldran skall ha en aning mindre diameter än hålet, endast manschetten skall ha lite större diameter så den ligger an mot cylinderväggen. När man bromsar så trycks sedan manschetten hårt mot cylinderväggen och tätar bättre. Det är vanligt att inget fel syns för ögat när man demonterar, men kolla måtten lite noga. Hälsar Torsten
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: 51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av Johan »

Tack Torsten ska ta och kolla måtten
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: 51453 - Posttjorven utan plåtar

Inlägg av Johan »

Fick nyss ett ryck och gick ut i garaget å honade huvudcylindern och då började jag fundera lite.
Visst sitter det backventiler där anslutningarna till behållaren sitter? Om dom inte håller tätt så
blir det väl inget tryck?
Tidigare 52147
Bild
Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"