Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1457
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 31 mar 2010 11:49

Nu är snön borta och det går att komma åt att så smått börja fixa med Tjorvarna igen.

Arbetet med att starta upp CKJ666 som varit avställd sedan 1977 kommer att påbörjas i påskhelgen.

Tanken är att ha den besiktigad och körklar till Helgasjörallyt 29 augusti 2010.

Rapport kommer efterhand som det har hänt något nytt.

To Do lista påskhelgen:

Kolla om motorn går runt

Om motorn går runt:

Tömma/rensa tanken
Rengöra förgasaren
Nya bränsleslangar/klämmor
Provstarta

Några bilder från återseendet efter vintervilan.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av Johan » 01 apr 2010 20:08

Å fasen, är snön borta där nere. Här uppe är de långt borta.

Lycka till!
Tidigare 52147
Bild

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1457
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 04 apr 2010 15:46

Helgens mekande resulterade i några framsteg och några mindre bra upptäckter.

Framsteg/bra upptäckter:

Tanken är tömd och ny fräsch bensin från 2010 tankad, luktade mycket "godare" än den från 1977.

Alla bränsleslangar förutom den lilla stumpen mellan tanken och ledningen byttes, kommer att byta den också när jag kommer åt.

Motorn går runt.

Mindre bra upptäckter:

Bilen är inte så oskruvad som jag trodde, många tveksamma skruvar och slangar lösa.

Något hjul har låst sig sedan parkeringstillfället.

Pluskabeln till batteriet trasig.

Skenan till spänningen av generatorremmen trasig.

Inga allvarliga fel men det blev ingen provstart, kanske nästa helg

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1457
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 13 apr 2010 20:00

Med ny batterikabel och efter lite pill med tändningen konstaterades det att tändspolen va kass, lånade tändspolen från "Rausing 2" och med bensintillförsel via dropp startar motorn och går kanonfint (mycket tystare än i Posttjorven som skramlar och lever)

Efter en stund så började bensinpumpen pumpa fram bensin så droppet togs bort och bilen gick helt utan hjälp.

Dock så verkar det vara lite dåligt tryck i bensinpumpen för om den står för länge på tomgång slutar den pumpa.
Men en liten provrunda blev det (utan bromsar)

Ska testa att rengöra förgasaren, och byta ut den korta bensinslangen mellan tanken och ledningen för att utesluta att den drar tjuvluft där. Funderar även på att montera ett bensinfilter med backventil för att underlätta för bensinpumpen. Hjälper inte detta så återstår väl bara byte av pumpen.

Nästa punkt att åtgärda är bromsarna, nya hjulcylindrar och bromsslangar ska införskaffas.

Titta gärna på startförsöken och testrundan på Youtube: http://www.youtube.com/user/f71556

Ett par bilder på vad som kom ur avgasröret nedan.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av Johan » 13 apr 2010 21:19

Jäklar så fint den går, den har åldrats bra.
Känner igen de där med sotet ur avgassystemet :D
Pumpen är ju inte så avancerad så prova å ta isär å rengör den bara
så kanske den pumpar bättre
Tidigare 52147
Bild

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1457
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 14 apr 2010 15:31

Jo den går otroligt fint, kan bero på att den inte gått mer än max 3000 mil och stått inomhus mestadels.

Jag har bara lyft på "locket" till bensinpumpen och där såg det bra ut, men det kanske kan vara skräp längre ner som ställer till det?

Har beställt lite delar från Holland idag, (www.dafhobby.nl) bland annat nya hjulcylindrar runt om till Rausing 1 och en ljuddämpare till PostTjorven, får se när dom dyker upp.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av Johan » 17 apr 2010 16:40

Du provar inte att renovera hjulcylindrarna som sitter på? Jag har gjort det på den ja har igång å det har funkat nu i snart två år utan problem. Samma sak med den ja håller på med men den ha ja inte haft i nå bromsolja än.
Tidigare 52147
Bild

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1457
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 19 apr 2010 09:55

Provade det på min PostTjorv, lyckades renovera höger fram men resten hade bekat ihop så pass att det enda va att byta dom och denna har stått ytterligare två år längre (innomhus iof). Kommer att byta alla bromsslangar men förhoppningsvis så slipper jag byta något bromsrör då dessa ser bra ut.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av Johan » 19 apr 2010 19:31

Okej, ja är dom helt bortom räddning så. I början hade jag svårt å få ut kolvarna eftersom dom rostat fast å misshandlade dom ganska rejält för å få lös dom men sen kom min kompis på det smarta att använda en fettspruta och trycka ut dom inifrån. Då har jag bara behövt hona cylindrarna å slipa lite på kolvarna för att få det att funka igen. Packningarna har till å me klarat sej.

Har du slängt dom gamla?
Tidigare 52147
Bild

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1457
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 20 apr 2010 09:26

Dom gamla från postbilen är troligen slängda, men det är ju inte försent för Rausing 1. Det va ett bra tips det där med fettsprutan, vart trycker du in fettet?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare