Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 12 aug 2010 18:32

Liten uppdatering:

Nu var det tutans funktion som skulle kollas, inte ett ljud från den heller.

Testade om det kom fram ström till att börja med, och det gjorde det. Monterade dit ett besiktningshorn och då tutade det.

Testade även hornet från "Rausing2", den funkade inte heller. Det hade ju varit kul att ha ett fungerande orginalhorn men man kan inte få allt.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av Jesper Bering » 12 aug 2010 20:06

Kære Fredrik,

Originalhornet er et almindeligt Hella-horn. Nøjagtig samme type blev brugt på SAAB 96 i 1960erne, så det skulle være muligt at finde et hos ophuggeren (på skroten).

Bemærk at Hella-hornet kan både repareres og justeres. Der sidder en justerskrue på bagsiden, den er ofte dækket med lak eller maling. Sæt strøm til hornet og juster skruen indtil lyden er kraftigst.

Det kan være nødvendigt at skille hornet ad og rense kontaktpunkterne - det er samme type kontakter som i knikseren (tändfördelaren).

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 13 aug 2010 19:10

Ska kolla om det går att laga något av orginalhornen, återkommer med om hur det gick.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 14 aug 2010 11:20

Jag skruvade isär signalhornet i går kväll och filade lite på "brytaren". Skruvade ihop det igen och testade, fick en chock då det nästan lät som en lastbilstuta.

Så nu ska "Rausing 1" återställas med orginalhornet.

Tack Jesper för tipset! Ska ta och kolla hornet till "Rausing 2" också, säkert samma fel på det.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 14 aug 2010 11:37

Nästa objekt i projekt "Rausing 1" blir belysningen fram.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 14 aug 2010 14:04

Liten uppdatering:

Började fixet med framlysena, upptäckte då att strålkastarpottan hade rostat sönder så pass att kromringen runt strålkastaren knappt satt fast och att även en utav justeringarna rostat bort.

Började med att byta blinkers i stället. Här är resultatet.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 15 aug 2010 12:09

Liten uppdatering:

Åter till strålkastarpottorna, båda på "Rausing1" var tyvärr sönderrostade i fästena till kromringen och i justeringar, i övrigt var dom i nästan nyskick.

Kom att tänka på min DAF 66 som jag bestämt mig för att skrota (rostig under), Den har ju samma strålkastare som Tjorven (förutom att glaset är kupat utåt). Kollade strålkastarpottorna på den och det var samma som på Tjorven trots att DAF:en inte har några kromringar.

Skruvade bort dessa och såg at dom var i bra skick förutom den ena som hade rostat hål på i bakkant. Det fick bli en liten specialare, sågade bort bakkanten på en utav Tjorvens pottor och skruvade dit på DAF:ens, avslutade sedan med en behandling med biltemas rostfärg (gör rost till fast material) och ett par lager med rostskyddsmedel.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 608
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av torsten » 15 aug 2010 15:58

Jag fick en gång i tiden rådet att köra utan lyktsarjar då dom samlar fukt som ger hopplösa rosthärdar. Omvänt så ventilera det väl runt strålkastarinsatserna. även hålen för fästet till insatserna rostar. Det har jag förståss inte gjort så nu sitter jag här med glappande insatser och den finaste lyktsargen förlorad. Vindrutespolarn är samma som på Volvo 140 (12V bilar) Jag har återkommande problem med min men har funnit att det brukar vara motorn som ärgar i lagringen och trögar. Kolla och smörj.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av HKC616 » 15 aug 2010 16:23

Det hjälper nog inte så mycket att köra utan lycktsargar, utan det är nog fukten i många år som är problemet.

Bra tips det där med spolarmotorn. De jag har kasserat är nog helt utom räddning pga tiden de varit oanvända, men man kan ju rundsmörja de man har som fungerar.

Är det de äldre Volvo 140 som har samma spolarpump? Jag kollade på en från 1974 men det var inte samma på den.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 608
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Projekt CKJ666, alias Rausing 1

Inlägg av torsten » 15 aug 2010 16:37

HKC616 skrev:Det hjälper nog inte så mycket att köra utan lycktsargar, utan det är nog fukten i många år som är problemet.

Bra tips det där med spolarmotorn. De jag har kasserat är nog helt utom räddning pga tiden de varit oanvända, men man kan ju rundsmörja de man har som fungerar.

Är det de äldre Volvo 140 som har samma spolarpump? Jag kollade på en från 1974 men det var inte samma på den.

/Fredrik
Tydligen. 74an är ju nästan en 240

Skriv svar