Sida 3 av 3

Re: "Korvenbilen" f.d K3050/ELJ330 50687.

Postat: 30 apr 2018 23:00
av HKC616
Demontering av kvarvarande delar av styrning/framaxel som en gång skurits bort med skärbrännare pågår. Rostiga skruvar som går av gör ett steg fram och två tillbaks. Styrväxeln fick kapas av med tigersåg för att få bort.
image.jpeg
Då kan det vara skönt att tillverka nya delar mellan svordommarna. Här blir en hållare till vacuumventilen till, den gamla hade gjort sitt.
image.jpeg
En kul detalj var att returfjädern till bromspedalen var hel trots det usla skicket på allt annat.
image.jpeg
/Fredrik

Re: "Korvenbilen" f.d K3050/ELJ330 50687.

Postat: 12 maj 2018 19:42
av HKC616
Det går lite sakta framåt just nu. Framaxeln är snart klar för att monteras.
image.jpeg
/Fredrik

Re: "Korvenbilen" f.d K3050/ELJ330 50687.

Postat: 13 maj 2018 14:45
av HKC616
Då den gamla styrväxeln fick kapas loss så blev det till att göra nytt fäste i ramen.
image.jpeg
/Fredrik

Re: "Korvenbilen" f.d K3050/ELJ330 50687.

Postat: 20 maj 2018 23:12
av HKC616
Då var en bättre begagnad styrväxel äntligen på plats, hämtad från postbilen från Broby.
image.jpeg
Fick även demontera rattaxeln då kopplingen mellan den och styrväxeln delvis rostat sönder och behövde bytas, resterna gick inte att få bort när den satt på plats.
image.jpeg
Då det blir den "nya" gummikopplingen i mellan rattaxel och styrväxel (tror inte den nitade treskiviga plåtvarianten finns/har funnits att köpa) så bygger den 15mm extra vilket betyder att man egentligen måste korta rattaxeln. Jag chansar dock på att det går bra att bara skjuta upp rattaxeln för att få plats med gummikopplingen. Det enda jag tror hade blivit problem med är rattlåset men det finns ej kvar. Det kommer dock att bli ett glapp på ca 15mm mellan ratt och kåporna vid spakarna.
image.jpeg
/Fredrik