GFN535

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
basse
Inlägg: 491
Blev medlem: 19 aug 2013 16:47
Ort: Söderhamn

GFN535

Inlägg av basse » 01 okt 2014 20:26

I förrgår när jag tomgångs körde motorn i den börja den tända fel och karossen skakade, jag stängde av motorn och väntade en stund innan jag startade igen, efter en stund blev det lika och jag stängde av motorn för dagen.

Imorse skulle jag starta den igen men den ville inte. Mätaren stod på tomt så vi hällde i 10 liter för ca en timme sedan. Den startade inte då heller så då blev det fram med startgasen. När startmotorn hade gått lite började den baktända och plötsligt blev det majkasa i luftfiltret, fram med pulversläckaren och släcka.

Just nu är förgasaren täckt i pulver och har en brandfilt över.

Vad tror ni, brann det bara i luftburken eller kan det ha spridit sig till slangarna? Har ni några tips på att få bort pulvret? Och sedan, vet ni vad det kan vara som gjorde att det baktände? Kan det vara ventilerna?

/Philip
Namn: Philip Andersson
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 589
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: GFN535

Inlägg av torsten » 01 okt 2014 21:30

Kolla om strömfördelaren är lös. Verkar som tändningen ställt om. Kolla också att ingen ventil hängt sig

Användarvisningsbild
basse
Inlägg: 491
Blev medlem: 19 aug 2013 16:47
Ort: Söderhamn

Re: GFN535

Inlägg av basse » 02 okt 2014 16:21

Har idag fått hjälp. Gjorde ett kompressionstest på båda cylindrarna, resultatet blev 0. Testade då på HFF, resultatet blev 7,5 och då hörde man att det var tryck. Tog sedan bort ventilkåpan, insugsventilen gjorde nästan inget utslag. Det blev inte något glapp.

Så nu till mina frågor, är det något fel på kamaxeln och måste man ta ur motorn isåfall?

/Philip
Namn: Philip Andersson
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018

Användarvisningsbild
basse
Inlägg: 491
Blev medlem: 19 aug 2013 16:47
Ort: Söderhamn

Re: GFN535

Inlägg av basse » 29 okt 2014 12:18

Har felsökt och hittat felet. En ventil var helt stum och en gick lite trögt. Båda dom var till insuget. Stötstängerna var lite snea, men mest på den som ventilen satt fast på.

Efter att ha dränkt dom i 5-56 och använt ett koben så går dom nästan lättare än avgasventilerna :).

Så nu till två frågor, hur många kilo ska man dra åt topparna och hur kunde ventilen bara fastna, när vi hade åkt 8mil med den två dagar innan den fastnade?

/Philip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Philip Andersson
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1447
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: GFN535

Inlägg av HKC616 » 29 okt 2014 12:36

Tycker också att det är konstigt att ventilerna fastnat när den står efter att ni nyligen kört.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1447
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: GFN535

Inlägg av HKC616 » 29 okt 2014 12:53

Läste om från början, kan det inte hänt att ventilerna fastnade när motorn började gå illa innan det brann?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
basse
Inlägg: 491
Blev medlem: 19 aug 2013 16:47
Ort: Söderhamn

Re: GFN535

Inlägg av basse » 20 feb 2015 17:07

Spänner ni fast era Tjorvar så här eller på annat vis? Tänkte till Sandviken då jag ska lämna dagen innan (vill ju kunna köra hem också).

/Philip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Philip Andersson
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1447
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: GFN535

Inlägg av HKC616 » 20 feb 2015 17:29

basse skrev:Spänner ni fast era Tjorvar så här eller på annat vis? Tänkte till Sandviken då jag ska lämna dagen innan (vill ju kunna köra hem också).

/Philip
Just så spänner jag iaf.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
basse
Inlägg: 491
Blev medlem: 19 aug 2013 16:47
Ort: Söderhamn

Re: GFN535

Inlägg av basse » 20 feb 2015 18:03

Tack för svaret! Då är det bara spännband som saknas.

/Philip
Namn: Philip Andersson
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018

Användarvisningsbild
basse
Inlägg: 491
Blev medlem: 19 aug 2013 16:47
Ort: Söderhamn

Re: GFN535

Inlägg av basse » 13 aug 2015 11:58

Efter en renovering av bromssystemet och ventilerna är det äntligen en till Tjorven i trafik :D.

/Philip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Philip Andersson
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare