Sida 1 av 2

GFN535

Postat: 01 okt 2014 20:26
av basse
I förrgår när jag tomgångs körde motorn i den börja den tända fel och karossen skakade, jag stängde av motorn och väntade en stund innan jag startade igen, efter en stund blev det lika och jag stängde av motorn för dagen.

Imorse skulle jag starta den igen men den ville inte. Mätaren stod på tomt så vi hällde i 10 liter för ca en timme sedan. Den startade inte då heller så då blev det fram med startgasen. När startmotorn hade gått lite började den baktända och plötsligt blev det majkasa i luftfiltret, fram med pulversläckaren och släcka.

Just nu är förgasaren täckt i pulver och har en brandfilt över.

Vad tror ni, brann det bara i luftburken eller kan det ha spridit sig till slangarna? Har ni några tips på att få bort pulvret? Och sedan, vet ni vad det kan vara som gjorde att det baktände? Kan det vara ventilerna?

/Philip

Re: GFN535

Postat: 01 okt 2014 21:30
av torsten
Kolla om strömfördelaren är lös. Verkar som tändningen ställt om. Kolla också att ingen ventil hängt sig

Re: GFN535

Postat: 02 okt 2014 16:21
av basse
Har idag fått hjälp. Gjorde ett kompressionstest på båda cylindrarna, resultatet blev 0. Testade då på HFF, resultatet blev 7,5 och då hörde man att det var tryck. Tog sedan bort ventilkåpan, insugsventilen gjorde nästan inget utslag. Det blev inte något glapp.

Så nu till mina frågor, är det något fel på kamaxeln och måste man ta ur motorn isåfall?

/Philip

Re: GFN535

Postat: 29 okt 2014 12:18
av basse
Har felsökt och hittat felet. En ventil var helt stum och en gick lite trögt. Båda dom var till insuget. Stötstängerna var lite snea, men mest på den som ventilen satt fast på.

Efter att ha dränkt dom i 5-56 och använt ett koben så går dom nästan lättare än avgasventilerna :).

Så nu till två frågor, hur många kilo ska man dra åt topparna och hur kunde ventilen bara fastna, när vi hade åkt 8mil med den två dagar innan den fastnade?

/Philip

Re: GFN535

Postat: 29 okt 2014 12:36
av HKC616
Tycker också att det är konstigt att ventilerna fastnat när den står efter att ni nyligen kört.

/Fredrik

Re: GFN535

Postat: 29 okt 2014 12:53
av HKC616
Läste om från början, kan det inte hänt att ventilerna fastnade när motorn började gå illa innan det brann?

/Fredrik

Re: GFN535

Postat: 20 feb 2015 17:07
av basse
Spänner ni fast era Tjorvar så här eller på annat vis? Tänkte till Sandviken då jag ska lämna dagen innan (vill ju kunna köra hem också).

/Philip

Re: GFN535

Postat: 20 feb 2015 17:29
av HKC616
basse skrev:Spänner ni fast era Tjorvar så här eller på annat vis? Tänkte till Sandviken då jag ska lämna dagen innan (vill ju kunna köra hem också).

/Philip
Just så spänner jag iaf.

/Fredrik

Re: GFN535

Postat: 20 feb 2015 18:03
av basse
Tack för svaret! Då är det bara spännband som saknas.

/Philip

Re: GFN535

Postat: 13 aug 2015 11:58
av basse
Efter en renovering av bromssystemet och ventilerna är det äntligen en till Tjorven i trafik :D.

/Philip