Sida 10 av 11

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 26 mar 2017 20:20
av HKC616
Då var det dags att fixa ett avgassystem, har bara haft grenröret monterat tidigare. Tömde hyllorna på Biltema. Vi får se vad det kan bli av det här.
image.jpeg
/Fredrik

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 01 apr 2017 16:17
av HKC616
Avgassystem fixat, gasvajer bytt, olja och filter bytt.
image.jpeg
+Dånar ej längre, gasen hänger sig inte.
-Bytte inte kopparringen på bottenpluggen så det droppar lite olja under.
-Smällde en kylarslang vid provkörningen.

Blir lite meck till sedan ska den köras till en svetsare för att lappa lite i ramen, därefter besiktning förhoppningsvis.

/Fredrik

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 02 apr 2017 09:07
av HKC616
Kylarslang fixad. Knappen till Variomaticen limmad intryckt för säker åkning. Återstår att fixa en tät oljeplugg.
image.jpeg
/Fredrik

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 10 apr 2017 19:35
av HKC616
Framsteg:
Oljepluggen tätad, bättre begagnad torkararm monterad med nya torkarblad. Fixat golvmatta och list på förarsidan ( med ljuddämparplatta under. Bromspedalen fick NOS-gummi.
image.jpeg
image.jpeg
Bakslag:
Knappen till spolarna går ej att stänga av längre. Svetsningen blir försenad.

/Fredrik

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 10 apr 2017 20:10
av torsten
Samma problem med spolknappen vars funktion ändå är vansinnig. Så jag spolar med återfjädrande switch

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 10 apr 2017 21:14
av HKC616
torsten skrev: 10 apr 2017 20:10 Samma problem med spolknappen vars funktion ändå är vansinnig. Så jag spolar med återfjädrande switch
Det blir ett byte av knapp, avsteg från original, ajaj :lol: .

/Fredrik

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 13 apr 2017 19:24
av HKC616
Då var det besiktat och klart! Blankt papper! Spolarknappen byttes i veckan och svetsningen avklarades i förmiddags.

Efter avklarad besiktning åkte jag förbi firman där jag köpte bilen och visade upp den som jag lovat, innehavaren kom springandes ut och ropade "HAR DU FÅTT SNURR PÅ DEN NU?"

På vägen hem började det att regna och torkarna användes flitigt men väl hemma gick de inte att stänga av så det får bli en felsökning på det framöver.

Så nu har vi ytterligare en Tjorven i trafikdugligt skick.
image.jpeg
/Fredrik

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 14 apr 2017 00:33
av basse
Grattis! :D

/Philip

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 31 aug 2017 14:28
av HKC616
Efter avklarad besiktning har mellanrutan återmonterats och en uppsättning omklädda originalstolar satts in.
image.jpeg
För övrigt var resan till och från glasmästaren inte helt utan komplikationer. Fläktremshaveri tre gånger med sabbat signalhorn som följd. Tappat avgassystem två gånger.
image.jpeg
image.jpeg
Nu är alla fel och följdfel reparerade och remlängd konstaterad till 1275mm.
1B0C09CB-6C1E-44A2-9C7B-1808A77083BF.jpeg
/Fredrik

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Postat: 20 maj 2019 22:56
av HKC616
En sak som känts lite tveksam funktion på är Variomaticsystemet. Har ju nya remmar och allt är justerat och så men har tyckt att man måste gasa som en tok för att den ska växla upp.

Efter en snabbkurs av HC (ägare till Cubiken) så har jag räknat ut att jag inte har något vacuum till primären. Det styrs ju annorlunda på DAF/Volvo 66, elektriskt med en microbrytare vid gasreglaget på förgasaren. Det sitter även en dubbelsidig ”motorbromsventil” på den vilken microbrytaren ska sända en signal till vid ett visst varvtal.

Microbrytaren med hållare o allt samt någon annan grunka som ej heller var inkopplad rev jag loss och förmodligen slängde i soporna då jag trodde att de var överflödiga. Men det visade ju sig i stället att allt inte var färdigbyggt.

Nu blir jag ju tvungen att försöka fixa allt som det ska vara, skulle därmed behöva lite hjälp med hur microbrytaren ska vara inkopplad samt hur vacuumslangarna ska vara monterade på en DAF/Volvo 66.

/Fredrik