Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1552
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av HKC616 » 26 mar 2017 20:20

Då var det dags att fixa ett avgassystem, har bara haft grenröret monterat tidigare. Tömde hyllorna på Biltema. Vi får se vad det kan bli av det här.
image.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1552
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av HKC616 » 01 apr 2017 16:17

Avgassystem fixat, gasvajer bytt, olja och filter bytt.
image.jpeg
+Dånar ej längre, gasen hänger sig inte.
-Bytte inte kopparringen på bottenpluggen så det droppar lite olja under.
-Smällde en kylarslang vid provkörningen.

Blir lite meck till sedan ska den köras till en svetsare för att lappa lite i ramen, därefter besiktning förhoppningsvis.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1552
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av HKC616 » 02 apr 2017 09:07

Kylarslang fixad. Knappen till Variomaticen limmad intryckt för säker åkning. Återstår att fixa en tät oljeplugg.
image.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1552
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av HKC616 » 10 apr 2017 19:35

Framsteg:
Oljepluggen tätad, bättre begagnad torkararm monterad med nya torkarblad. Fixat golvmatta och list på förarsidan ( med ljuddämparplatta under. Bromspedalen fick NOS-gummi.
image.jpeg
image.jpeg
Bakslag:
Knappen till spolarna går ej att stänga av längre. Svetsningen blir försenad.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av torsten » 10 apr 2017 20:10

Samma problem med spolknappen vars funktion ändå är vansinnig. Så jag spolar med återfjädrande switch

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1552
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av HKC616 » 10 apr 2017 21:14

torsten skrev:
10 apr 2017 20:10
Samma problem med spolknappen vars funktion ändå är vansinnig. Så jag spolar med återfjädrande switch
Det blir ett byte av knapp, avsteg från original, ajaj :lol: .

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1552
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av HKC616 » 13 apr 2017 19:24

Då var det besiktat och klart! Blankt papper! Spolarknappen byttes i veckan och svetsningen avklarades i förmiddags.

Efter avklarad besiktning åkte jag förbi firman där jag köpte bilen och visade upp den som jag lovat, innehavaren kom springandes ut och ropade "HAR DU FÅTT SNURR PÅ DEN NU?"

På vägen hem började det att regna och torkarna användes flitigt men väl hemma gick de inte att stänga av så det får bli en felsökning på det framöver.

Så nu har vi ytterligare en Tjorven i trafikdugligt skick.
image.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
basse
Inlägg: 494
Blev medlem: 19 aug 2013 16:47
Ort: Söderhamn

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av basse » 14 apr 2017 00:33

Grattis! :D

/Philip
Namn: Philip Andersson
Ägare till: KVD 400 -64 10001 ERC443, KVD 400 -65 10002, Tjorven 50087 440 -69 (halvan), Tjorven 441 -69 GPW936, Tjorven 441 -69 BYH269, Tjorven 441-B -70 GFN535, Tjorven 440-H -70 (75) HFF847, DAF 66 -74 HNY018

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1552
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av HKC616 » 31 aug 2017 14:28

Efter avklarad besiktning har mellanrutan återmonterats och en uppsättning omklädda originalstolar satts in.
image.jpeg
För övrigt var resan till och från glasmästaren inte helt utan komplikationer. Fläktremshaveri tre gånger med sabbat signalhorn som följd. Tappat avgassystem två gånger.
image.jpeg
image.jpeg
Nu är alla fel och följdfel reparerade och remlängd konstaterad till 1275mm.
1B0C09CB-6C1E-44A2-9C7B-1808A77083BF.jpeg
/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HKC616 02 jun 2019 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1552
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: Projekt CNR370, alias Luftfartsverket

Inlägg av HKC616 » 20 maj 2019 22:56

En sak som känts lite tveksam funktion på är Variomaticsystemet. Har ju nya remmar och allt är justerat och så men har tyckt att man måste gasa som en tok för att den ska växla upp.

Efter en snabbkurs av HC (ägare till Cubiken) så har jag räknat ut att jag inte har något vacuum till primären. Det styrs ju annorlunda på DAF/Volvo 66, elektriskt med en microbrytare vid gasreglaget på förgasaren. Det sitter även en dubbelsidig ”motorbromsventil” på den vilken microbrytaren ska sända en signal till vid ett visst varvtal.

Microbrytaren med hållare o allt samt någon annan grunka som ej heller var inkopplad rev jag loss och förmodligen slängde i soporna då jag trodde att de var överflödiga. Men det visade ju sig i stället att allt inte var färdigbyggt.

Nu blir jag ju tvungen att försöka fixa allt som det ska vara, skulle därmed behöva lite hjälp med hur microbrytaren ska vara inkopplad samt hur vacuumslangarna ska vara monterade på en DAF/Volvo 66.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
CSJ294 50912
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, 51800 fd DCC844-skrotad.

Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"