51472 Vad som händer med min Sanna

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson » 12 aug 2012 18:13

Idag så försökte jag få loss motorn som sitter, demonterade front och fläkt för att komma åt vevaxelbulten.
Men den sitter så jag vågar inte dra den hårdare, så jag beslutade att plocka ur motorn för att dela den och se förrödelsen innuti. Hoppas det räcker med honing av cylindrar.

Det jag kunde konstatera var att ett av öronen på generatorn är av, lika så en på startmotorn.
Men det som förvånade mig mest var att insuget är isönder rostat, en av de klenare rören på vänster sida är helt av. lite märkligt för en bil som gått 3500mil och sedan stått inomhus, tycker jag iaf.
På blocket under startmotorn satt en dekal, med en logga som jag kände igen direkt. förvåning nr 2 Volvos logga.
Den kan ha suttit på startmotorn, som kanske bytats ut mot en ny, och kanske passade volvos 6voltare där. med dekalen satt fast på blocket rakt under startmotorn, och syntes först när starten demonterats

Foton som jag uppdaterar efterhand som jag renoverar finns på - http://galleriet.ibroby.se/#11.1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 608
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av torsten » 13 aug 2012 20:34

Förvärmarrören till insug har tydligen en dålig miljö, dom är alltid sönderrostade. Men jag tror det finns nytt insug på dafhobby.nl Se bara till att du får rätt med hjälp av delnummer.
Volvo övertog ju servicen när dom köpte Daf 1974. Men Volvos intresse för service dog ut i mitten på 80 talet när dom nyaste bilarna blev 10 år.
Mer konstigt är dom avbrutna öronen på startmotor och generator. Det luktar hemmafix.
Lycka till med renoveringen. Vi hoppas naturligtvis få se dig på vägen snart. / torsten
Senast redigerad av torsten 17 aug 2012 10:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson » 13 aug 2012 20:58

Insug är fixat, en vän har tre st, en av dom skall han sätta iordning.
Tittade i motorrummet idag och kunde konstatera en konstruktionsmiss, regnvattnet från framrutan rinned ner vid motorhuvens övankant, och inget under den leder bort vattnet, utan det rinner ner på säkringar och luftfiltret. det lilla locket på luftfiltret har ett rosthål, och vatten har runnit ner genom förgasaren.
När jag tog ur tändstiften så såg det högra fint ut, medans det vänstra ser ut som det legat i ett uthus, misstanken är att regnvattnet har gått i vänster cylinder och där sitter det förmodligen fast.
Motorn skall ut, och v-cyl skall demonteras, hoppas den går att rädda....

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av HKC616 » 13 aug 2012 22:11

Hade själv vatten på ställen där det inte ska vara vatten såsom i luftburken och det hade förmodligen runnit ner i motorn också då den satt fast. Dock så släppte min motor som sagt efter ett tag med fotogen i cylindrarna. Du gör nog rätt i att dela motorn och kolla igenom den, jag gjorde inte det men den funkar fortfarande (knackar ganska mycket men den går ännu).

Det ska ju sitta en gummilist mellan huven men den kanske inte är så effektiv efter mååånga år. Bytte min upptorkade/spruckna list på min Posttjorven, Örebro agenturaffär hade en snarlik.

Kom att tänka på klisterlappen på motorn, det var ju som Torsten skrev Volvo som tog över reservdeldförsäljningen. Hittade en bild från Tjorvigt.se med samma lapp, troligen reservdelsnummret på utbytesmotor.

/Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson » 14 aug 2012 15:54

kan konstatera att min motor är totalt ihoprostad.
Nu blir det jobbigt, antingens en ny motor, eller annan drivlina. för rulla skall den.

Användarvisningsbild
Djungeltrumman
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jul 2011 01:54
Ort: Höllviken, S. Skåne

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Djungeltrumman » 17 aug 2012 22:04

Berors väl på hur du tänker använda bilen, tänker du dig en bruksklassiker kan det ju vara värt att fundera över att byta drivlina då original inte är den stryktåligaste eller robustaste eller snålaste för den delen.
Om bilen däremot skall fungera som utställningsobjekt/för att åka på träffar är nog original att föredra.

"När det begav sig" var det ju inte allt för ovanligt att originalburken byttes mot en Volvo B20 eller liknande, problemet då var att momentet i kardanaxeln belastade och till slut spräckte karossen. E.v kan detta avhjälpas av att man förstärker ramen. :)

Johan
Variomatic - som att ta hissen istället för trappan.

SAAB 95 Tvåtakt 1965. Pärlgrå.
SAAB 99GL 1977. Orkidévit.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av HKC616 » 18 aug 2012 08:28

Kenthsvensson skrev:kan konstatera att min motor är totalt ihoprostad.
Nu blir det jobbigt, antingens en ny motor, eller annan drivlina. för rulla skall den.
Rätt inställning!

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson » 19 aug 2012 09:02

Har nu tittat på mina remskivor till variomaten. dom är inte som nya. men det är jag förmodligen inte ensam om. Så hur gjorde ni med era?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1498
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av HKC616 » 19 aug 2012 10:31

Kollade inte på mina men antar att de såg liknande ut efter alla år stillastående, delvis ute (har dock inte kollat hur de ser ut nu heller). Men jag tror att det "polerar" till sig när du börjar köra med bilen.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson » 19 aug 2012 10:47

Man kan ju snygga till dom men sandpapper och även med sk stålspackel, den sort som man kan borra och även gänga i. dyr är den. men nått bör man nog göra om hossebanden inte skall gå åt direkt.
men som sagt. kul å veta om någon mer har en mirakelkur, då jag misstänker att jag inte är ensam om problemt.

Skriv svar