Sida 1 av 12

51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 12 aug 2012 18:13
av Kenthsvensson
Idag så försökte jag få loss motorn som sitter, demonterade front och fläkt för att komma åt vevaxelbulten.
Men den sitter så jag vågar inte dra den hårdare, så jag beslutade att plocka ur motorn för att dela den och se förrödelsen innuti. Hoppas det räcker med honing av cylindrar.

Det jag kunde konstatera var att ett av öronen på generatorn är av, lika så en på startmotorn.
Men det som förvånade mig mest var att insuget är isönder rostat, en av de klenare rören på vänster sida är helt av. lite märkligt för en bil som gått 3500mil och sedan stått inomhus, tycker jag iaf.
På blocket under startmotorn satt en dekal, med en logga som jag kände igen direkt. förvåning nr 2 Volvos logga.
Den kan ha suttit på startmotorn, som kanske bytats ut mot en ny, och kanske passade volvos 6voltare där. med dekalen satt fast på blocket rakt under startmotorn, och syntes först när starten demonterats

Foton som jag uppdaterar efterhand som jag renoverar finns på - http://galleriet.ibroby.se/#11.1

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 13 aug 2012 20:34
av torsten
Förvärmarrören till insug har tydligen en dålig miljö, dom är alltid sönderrostade. Men jag tror det finns nytt insug på dafhobby.nl Se bara till att du får rätt med hjälp av delnummer.
Volvo övertog ju servicen när dom köpte Daf 1974. Men Volvos intresse för service dog ut i mitten på 80 talet när dom nyaste bilarna blev 10 år.
Mer konstigt är dom avbrutna öronen på startmotor och generator. Det luktar hemmafix.
Lycka till med renoveringen. Vi hoppas naturligtvis få se dig på vägen snart. / torsten

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 13 aug 2012 20:58
av Kenthsvensson
Insug är fixat, en vän har tre st, en av dom skall han sätta iordning.
Tittade i motorrummet idag och kunde konstatera en konstruktionsmiss, regnvattnet från framrutan rinned ner vid motorhuvens övankant, och inget under den leder bort vattnet, utan det rinner ner på säkringar och luftfiltret. det lilla locket på luftfiltret har ett rosthål, och vatten har runnit ner genom förgasaren.
När jag tog ur tändstiften så såg det högra fint ut, medans det vänstra ser ut som det legat i ett uthus, misstanken är att regnvattnet har gått i vänster cylinder och där sitter det förmodligen fast.
Motorn skall ut, och v-cyl skall demonteras, hoppas den går att rädda....

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 13 aug 2012 22:11
av HKC616
Hade själv vatten på ställen där det inte ska vara vatten såsom i luftburken och det hade förmodligen runnit ner i motorn också då den satt fast. Dock så släppte min motor som sagt efter ett tag med fotogen i cylindrarna. Du gör nog rätt i att dela motorn och kolla igenom den, jag gjorde inte det men den funkar fortfarande (knackar ganska mycket men den går ännu).

Det ska ju sitta en gummilist mellan huven men den kanske inte är så effektiv efter mååånga år. Bytte min upptorkade/spruckna list på min Posttjorven, Örebro agenturaffär hade en snarlik.

Kom att tänka på klisterlappen på motorn, det var ju som Torsten skrev Volvo som tog över reservdeldförsäljningen. Hittade en bild från Tjorvigt.se med samma lapp, troligen reservdelsnummret på utbytesmotor.

/Fredrik

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 14 aug 2012 15:54
av Kenthsvensson
kan konstatera att min motor är totalt ihoprostad.
Nu blir det jobbigt, antingens en ny motor, eller annan drivlina. för rulla skall den.

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 17 aug 2012 22:04
av Djungeltrumman
Berors väl på hur du tänker använda bilen, tänker du dig en bruksklassiker kan det ju vara värt att fundera över att byta drivlina då original inte är den stryktåligaste eller robustaste eller snålaste för den delen.
Om bilen däremot skall fungera som utställningsobjekt/för att åka på träffar är nog original att föredra.

"När det begav sig" var det ju inte allt för ovanligt att originalburken byttes mot en Volvo B20 eller liknande, problemet då var att momentet i kardanaxeln belastade och till slut spräckte karossen. E.v kan detta avhjälpas av att man förstärker ramen. :)

Johan

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 18 aug 2012 08:28
av HKC616
Kenthsvensson skrev:kan konstatera att min motor är totalt ihoprostad.
Nu blir det jobbigt, antingens en ny motor, eller annan drivlina. för rulla skall den.
Rätt inställning!

/Fredrik

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 19 aug 2012 09:02
av Kenthsvensson
Har nu tittat på mina remskivor till variomaten. dom är inte som nya. men det är jag förmodligen inte ensam om. Så hur gjorde ni med era?

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 19 aug 2012 10:31
av HKC616
Kollade inte på mina men antar att de såg liknande ut efter alla år stillastående, delvis ute (har dock inte kollat hur de ser ut nu heller). Men jag tror att det "polerar" till sig när du börjar köra med bilen.

/Fredrik

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Postat: 19 aug 2012 10:47
av Kenthsvensson
Man kan ju snygga till dom men sandpapper och även med sk stålspackel, den sort som man kan borra och även gänga i. dyr är den. men nått bör man nog göra om hossebanden inte skall gå åt direkt.
men som sagt. kul å veta om någon mer har en mirakelkur, då jag misstänker att jag inte är ensam om problemt.