51472 Vad som händer med min Sanna

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson »

Han har hittat, men han har nog inte regat sig här.... kan man inte tvångsinskrivas hit, så fort man har en tjorven i sina ägor. Lite som kyrkan skriver in dig som medlem när du döps :-)

Idag har jag lärt mig att blinkersen inte fungerar på 5watts lampor. utan måste ha 21 för att blinka. Annars bara lyser dom...
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson »

Först en tur på bågen neråt Österlen för att se på Äppeltavlan i Kivik.
Sen en liten runda i garaget tänkte byta den korta slangbit imellan tanken å röret fram.
Kunde konstatera att det är totalstop i röret ner i tanken, kände igen detta från ett inlägg av en annan här på forumet som fick en mager stråle bensin när han pumpade fram bensinen med elektrisk pump...
Iaf blir det knepigt nu, provade med en ståltråd att föra ner å rensa, gick inte. i värsta fall så måste tanken ner, och då måste även primär driven ner :roll:

Så den enda glädjen jag kan bidraga med idag är en bild på tavlan i kivik. 35 000 äpplen, nio sorter å 70 000 spik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av HKC616 »

Fastnar skit där pga av konstruktionen. Körde själv stopp där samtidigt som brytarna smälte, snacka om att man blev snopen när bilen går lika illa med ny brytare, kondensator och tändspole.

Hur gick det med bromsarna sen?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson »

Bromsarna finns det lösning för, så dom tar jag sen... Att det fastnar skit där är ju inte bra.. min tanke om att bygga en ny tank, kanske inte var fel ändå :-)
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson »

Kan konstatera att det går att montera ut tanken utan att karosslyfta, man kan vrida tanken ett kvartsvarv, så tar inte påfyllningsrör å avtappningsplugg i, dock måste primärväxel, handbromsvajer och avgasrör demonteras för detta ingrepp. och hålet i karossen där påfyllningen sticker upp, behöver breddas 20 mm åt det håll man tänker vrida tanken på, denna breddning hamnar sen in under den kåpa i lastutrymmet och synns inte sen.

varför jag tog ur tanken kom sig ju av att det var stopp i sug-röret i tanken, med en vajer i en borrmaskin fick jag hål på det täppta röret och satte till tryckluft, gisses vad det rök vidsidan om tankarmaturen....
hål i tanken.jpg
Som tur är, så var den tanken i reservtjorven hel. och sparad. Provtryckt och nymålad..
nytank.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson »

Tät tank på plats, nymålad å fin. Lite roligare å montera tillbaka nymålade/rena saker.
Bensin är nu framme vid filtret, primärväxel är återmonterad, så jag hoppas att Per på Bromshuset i Kristianstad har limmat mina slirkopplingar imorron, 2 ½ vecka sen jag lämnade dem... hoppas!!

På tal om att limma själv, detta är inget avanserat igentligen, vulklim å en ugn, samt formar i trä att klämma de nya beläggen med, sånt kan man fixa själv. Men att sen slipa till ytan, så radien blir rätt i utslungat läge är värre... annars hade jag givit mig på det oxå.
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson »

Semester ikväll.
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson »

Att lämna in på bromshuset i Kristianstad var ett misstag. att limma 8 slungbackar tog 3 veckor, och då var dem bara limmade ändå, så jag tog hem dem och svarvade dem själv, men för 90kr backen så var det inte värt det, då nya kostar ca 95euro per set plus frakt, och då är dem nog färdiga med en gång.

Men jag har ju maskiner och kunskap att andvända dem.
slungsvarv.jpg

Här ser man att det inte bara är att slipa dem jämnt för att slirkåpan skall gå på, då hade kanske bara 10% av ytan legat an.
Slungkoppling.jpg
Nu blir det montering av motor, och kanske tom uppstart i helgen. sen kan jag slappna av med det sista, vilket bara är små saker inför besiktningen i vår. lyse å bromsar är ju klara.... nästan :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av HKC616 »

Undrar om det blir bra det där, vill minnas att mina belägg hade jämntjockt material både före och efter renovering.

Hoppas det funkar.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
Kenthsvensson
Inlägg: 153
Blev medlem: 05 aug 2012 18:59
Ort: Broby, Skåne
Kontakt:

Re: 51472 Vad som händer med min Sanna

Inlägg av Kenthsvensson »

Jag utgår ifrån att svarver får till en radie som är rund :-)
Som man kan se på bilden, så är det den fria ändan på en back som har längst resa ut. den skall därför oxå ha större slitmån. den ledade ändan är ju fast.
Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"