Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)
Postat: 16 nov 2013 18:07
Demontering är ju ingen publiksport direkt, men nu är i alla fall karossen helt lossad från ramen. En helt klart trevlig liten milstolpe, som jag nästan blev lite förvånad när jag upptäckte att den är nådd. (Jag fick lite hjälp på traven av föregående ägare, då det visade sej att de fem bakre karosserifästena redan var demonterade.)
Fast inget av detta syns ju på bild...
Gångjärnet och låset till övre bakluckan gäckar mej fortfarande, så de får vara tills vidare.
Nästa punkt på programmet blir att samla ihop ett gäng starka tanter och farbröder som kan hjälpa till att lyfta över karossen till bottenplattan. Det blir en stor dag!
Idag gjorde jag också lite fler (grova) uppmätningar och jag måste erkänna att jag är lite orolig för att folkamotorn kommer sticka ut lite mer än jag hade tänkt. Det kanske är lite svårt att se för den som inte är så hemma på folkamotorer, eftersom denna dummymotor saknar insug, förgasare, generator, avgasrör och en massa annat, men fläktkåpan och den bakre remskivan ger ju en indikation i alla fall.
Jag hoppas detta inte kommer se allt för gräsligt ut!
Och på denna bild kan man se hur mycket bottenplattan behöver kortas. I teorin ska plattan kortas 15 cm, men på grund av hjulhusets form (se dörrhålets diagonal) i kombination med kraftig sänkning så är det möjligt att jag inte kortar fullt så mycket. (De hjul jag ska använda är så klart avsevärt mindre än folkans 15-tummare med fullprofils diagonaldäck.)
Och slutligen lite sentimentalitet: Det får väl nu anses oåterkalleligt att denna kaross i rullorna kommer förlora sin Tjorven-identitet och hädanefter få leva som en folkvagn med bytt kaross. Men för mej är detta fortfarande en Tjorven (om än hottad), oavsett vad det måtte stå i paprena.
/J
EDIT: Har laddat upp bilderna hit.
Fast inget av detta syns ju på bild...
Gångjärnet och låset till övre bakluckan gäckar mej fortfarande, så de får vara tills vidare.
Nästa punkt på programmet blir att samla ihop ett gäng starka tanter och farbröder som kan hjälpa till att lyfta över karossen till bottenplattan. Det blir en stor dag!
Idag gjorde jag också lite fler (grova) uppmätningar och jag måste erkänna att jag är lite orolig för att folkamotorn kommer sticka ut lite mer än jag hade tänkt. Det kanske är lite svårt att se för den som inte är så hemma på folkamotorer, eftersom denna dummymotor saknar insug, förgasare, generator, avgasrör och en massa annat, men fläktkåpan och den bakre remskivan ger ju en indikation i alla fall.
Jag hoppas detta inte kommer se allt för gräsligt ut!
Och på denna bild kan man se hur mycket bottenplattan behöver kortas. I teorin ska plattan kortas 15 cm, men på grund av hjulhusets form (se dörrhålets diagonal) i kombination med kraftig sänkning så är det möjligt att jag inte kortar fullt så mycket. (De hjul jag ska använda är så klart avsevärt mindre än folkans 15-tummare med fullprofils diagonaldäck.)
Och slutligen lite sentimentalitet: Det får väl nu anses oåterkalleligt att denna kaross i rullorna kommer förlora sin Tjorven-identitet och hädanefter få leva som en folkvagn med bytt kaross. Men för mej är detta fortfarande en Tjorven (om än hottad), oavsett vad det måtte stå i paprena.
/J
EDIT: Har laddat upp bilderna hit.