"Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av HKC616 »

En del folkaförare kör ju med öppen lucka, kanske något för FolkaTjorven?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Det är en möjlighet. Jag har funderat på att sätta luckan på någon form av distanser, istället för att ta hål i den. Faran är att avståndet blir för stort.
(Oavsett vilket jag gör så kommer jag kapa bort undre luckans insida och bara behålla det yttre "skinnet" på den. Den kommer inte sitta med gångjärn utan hållas på plats med sprintar.)
Det ska bli spännande att se exakt hur mycket motorn kommer sticka ut när jag väl fått karossen fixerad i rätt läge. (Nu är den något bakåtlutad och vilar på bakhjulen.)
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Projektet har stött på patrull!
Ni förstår, alltså, hmmm, det, jag menar, äh!, det går inte att få av bakhjulen.
Inte ens de små 165/70R14 som jag hade på går att få av. Det är för trångt mellan bromstrummorna och karossen. Jag fick helt enkelt lyfta karossen med en domkraft...
Bild

När jag hade gjort det så klämde jag dit de bredare fälgarna med liten offset och 185R14-däck -- och de sitter ju som en smäck!
Bild
Det är bara den där lilla detaljen med att få av och på dem.....
Detta är iofs ingen stor överraskning. Tidigt i projektet tänkte jag ha flippkaross för att lösa detta problem, men så rationaliserade jag bort det i den allmänna förenklingsprocessen -- och, liksom, ignorerade ta av hjulen-problemet.
Tillbaks till ritbordet, med andra ord!

Och så har jag satt ihop framvagnen fel, upptäckte jag. Man ska inte kunna svänga pyttelite inåt och jätte mycket utåt!
Bild
Jag ska konferera vw-expertis (det hade jag tänkt göra oavsett för att kontrollera min gissningsbaserade ihopmontering), men om det råkar vara någon här som ser felet i nedanstående bild så berätta gärna. (Gissningsvis har jag bara bytt sida på spindlarna.)
Bild

Apropå något helt annat, här är mina två bensintanksalternativ:
Bild
Antingen 40 liter lackerad i någon tjusig färg (Tjorven original) eller 20 liter polerad rostfritt (från en brandsprutemotor)? Praktiskt eller snyggt? Det eviga valet...
(Den rostfria är naturligtvis felvänd. Falsen ska vara inåt.)

Visst blir den tuff?
Bild

/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Janne H
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 jan 2010 12:28
Ort: Sala

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Janne H »

Angående montering av motor som ev. sticker ut för långt så skulle jag göra så här:
- Förläng karossen bakom bakre hjulhusen så att hela motorn med marginal ryms bakom bakluckan.
- Använd en motor från en Typ 3 eller Typ 4, så att den inte sticker upp så högt i lastutrymmet.

OK!
Det är radikala ingrepp, men jag tror att slutresultatet blir så mycket bättre att det är mödan värt :!:

Jag har själv minst en tjorvenkaross "för mycket" så jag har tänkt i just de banor som du nu arbetar :o
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Jag har klurat lite i de banorna, men Typ 3-motorn är avsevärt längre än Typ 1-motorn och, oväntat nog, också för hög.
typ1vs3_zpsc11ab8ca.jpg
Tjorven + VW Typ 3 bottenplatta.jpg
Tjorven + VW Typ 1 bottenplatta 1.jpg
Jag får se exakt hur det blir när allt sitter definitivt på plats och hur jag löser det kosmetiskt med det som eventuellt sticker ut. Möjligen gör jag den undre luckan några centimeter tjockare, men förlänga karossen vill jag inte. Jag tycker det förstör karossens proportioner.

Något som hade varit intressant, och som jag egentligen ville göra om jag hade haft mer resurser, vore att mittmontera en motor från Typ 3 eller Typ 4, t.ex. i Tjorvens originalram.
Kanske nästa gång...:-)
Tjorven + VW Typ 3 mittmotor.jpg
Klart du ska bygga något!
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

IMG_7013.jpg
Bakvagnen har drabbats av en akut existentiell kris!
Med karossen nu på, och hjulen av, samt beväpnad med måttband och räkneark konstaterade jag att jag tidigare mätt åt skogen fel. Utrymmet från trumman till karossen är inte 11 cm utan drygt 8. Och maximal backspace är inte 13,5 cm (till fjäderplattan) utan 11 cm (till genomslagsstoppet).

Kontentan av det hela är att jag får plats med max 6,5" fälgar och max 175-däck, om ET ligger mellan 9 och 17. Varken så brett eller, framför allt, så djupt som jag önskar det.

(På bilden ovan ser man en helt original folka 15"-fälg (ET 32?). Inte mycket utrymme att öka utåt där.)

Ska jag nu tvingas att göra såhär?
Formel tre, uppkapade hjulhus 3.jpg
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

IMG_0833 -500.jpg
Idag provmonterade jag en nyare fyrbultad bromstrumma för att se vad en sån gör för skillnad på spårvidden. Tyvärr visade det sej att den breddar cirka 10 mm. Själva trumman är 5 mm tjockare, men monterad så breddar den 10 mm; antagligen har den längre inre spline. Det är möjligt att den inre splinen då kan svarvas ner dessa extra 5 mm, i samma veva som man svarvar bort 10-15 mm på yttre navkonen (för att kunna få på kronmuttern), men hur man än vrider och vänder på det så breddar fyrbultstrummor minst 5 mm på varje sida.
Det var ju tråkigt...

Alla fälgalternativ som inte är VW:s stora fembult förutsätter i princip byte till fyrbultstrummor p.g.a. formen på navkonen.
IMG_0835 -500.jpg
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

IMG_0839 -700.jpg
Idag har jag kapat ramen i småbitar och börjat förbereda byggandet av karossfästen i bottenplattan.

bakram -700.jpg
Här är den bakre delen av ramen (sedd framifrån) som jag tänkte använda.
I den vänstra bilden visar gula pilar de fem punkter där karossen vilar på gummikuddar.
I den högra bilden har jag -- mycket grovt -- klippt till en illustration av hur jag tänkt använda detta. Plats görs för motorn och de två bakre karossfästena flyttas åt sidorna. De röda pilarna visar var det hela kommer fästas (stumt) i plattan.

IMG_0844+45.jpg
Så här ser karossen och rambiten ut bakifrån.

bakram fästpunkter -700.jpg
Och så här är då det hela -- aningen skissmässigt -- tänkt att sitta.
(Gula pilar visar även här karossfästena och röda var ramen förankras i plattan. De två bakre röda är folkans original bakersta karossfästen.)

Då ska bara vänkretsen mobiliseras för ett nytt karosslyft...

Idag fick jag också besked från arrangörerna av Elmia-mässan i påsk att de vill ha med detta bygge, så nu jädrar får jag fokusera och lägga på ett kol!
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av HKC616 »

Jacob skrev:
Idag fick jag också besked från arrangörerna av Elmia-mässan i påsk att de vill ha med detta bygge, så nu jädrar får jag fokusera och lägga på ett kol!
/J
Kul, då kanske det blir en liten "Tjorventräff" i Jönköping i påsk. Vem har du haft kontakt med?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Jag har haft kontakt med Daniel Lindstedt.
Ska det vara med fler Tjorvar?
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"