"Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Demontering är ju ingen publiksport direkt, men nu är i alla fall karossen helt lossad från ramen. En helt klart trevlig liten milstolpe, som jag nästan blev lite förvånad när jag upptäckte att den är nådd. (Jag fick lite hjälp på traven av föregående ägare, då det visade sej att de fem bakre karosserifästena redan var demonterade.)
Fast inget av detta syns ju på bild...
IMG_6939.jpg
Gångjärnet och låset till övre bakluckan gäckar mej fortfarande, så de får vara tills vidare.

Nästa punkt på programmet blir att samla ihop ett gäng starka tanter och farbröder som kan hjälpa till att lyfta över karossen till bottenplattan. Det blir en stor dag!

Idag gjorde jag också lite fler (grova) uppmätningar och jag måste erkänna att jag är lite orolig för att folkamotorn kommer sticka ut lite mer än jag hade tänkt.
IMG_6944.jpg
Det kanske är lite svårt att se för den som inte är så hemma på folkamotorer, eftersom denna dummymotor saknar insug, förgasare, generator, avgasrör och en massa annat, men fläktkåpan och den bakre remskivan ger ju en indikation i alla fall.
Jag hoppas detta inte kommer se allt för gräsligt ut!

Och på denna bild kan man se hur mycket bottenplattan behöver kortas.
IMG_6945.jpg
I teorin ska plattan kortas 15 cm, men på grund av hjulhusets form (se dörrhålets diagonal) i kombination med kraftig sänkning så är det möjligt att jag inte kortar fullt så mycket. (De hjul jag ska använda är så klart avsevärt mindre än folkans 15-tummare med fullprofils diagonaldäck.)

Och slutligen lite sentimentalitet: Det får väl nu anses oåterkalleligt att denna kaross i rullorna kommer förlora sin Tjorven-identitet och hädanefter få leva som en folkvagn med bytt kaross.
IMG_6938.jpg
Men för mej är detta fortfarande en Tjorven (om än hottad), oavsett vad det måtte stå i paprena.
/J

EDIT: Har laddat upp bilderna hit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jacob den 17 nov 2013 19:04, redigerad totalt 1 gånger.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av tjorvenadmin »

Jacob. Försök att ladda upp bilderna här på forumet så att vi har full koll på dom.

Läs forumreglerna här.

/tjorvenadmin
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Jag ska bli bättre på det. Jag har haft problem med det några gånger dock, att uppladdningen "hänger sej".
Men mest är det lathet från min sida. Jag bloggar om bygget i fyra olika forum (eller, jag har reducerat det till tre nu) och det är skönt att slippa ladda upp bilderna en och en fyra gånger, i stället för alla fyra i ett svep en gång.
Men jag förstår anledningen och ska foga mej.
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Nu har jag laddat upp bilderna för alla de senaste inläggen.
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Igår skedde det stora karosslyftet!

Jag är dålig på att fotografera under arbetets gång, så bilder tagna efter arbetsinsatsen får illustrera det hela.

Innan lyftet måste karossens kardantunnel tas bort eftersom den är smalare än tunneln på folkaplattan. Detta visade sej vara svårare än väntat då det var en massa oväntade och svåråtkomliga dubbelväggar. Plus närheten till tanken. Det gick till slut men krävde en hel del våld och svordomar.
Jag kapade även bort stolsskenorna på bottenplattan så att den blev plan.

Sen var det "bara" att lyfta...

Men djeflar vilken best av en kaross det är! Den kunde nog ha fungerat utmärkt som självbärande kaross. Vi var tre starka karlar och så jag och det var på gränsen att vi lyckades lyfta av den. Nu hör det ju i och för sej till saken att Tjorvens ram som bekant ser ut så här...
IMG_6954.jpg
...och vi var tvungna att lyfta karossen över bakre kickuppen och tanken, samtidigt som den var ordentligt intrasslad i framkant. Men det gick!
Så här blev resultatet:
IMG_6946.jpg
IMG_6947.jpg
Jag är väldigt positivt överraskad och inspirerad av den onda skapelsen som plötsligt uppenbarade sej! Mycket uppmuntrande!

Här kan man f.ö se att handbroms- och växelspak kommer få bra placering (det är därför jag tänker korta bottenplattan i framkant, och inte i bakkant som man normalt gör på buggies):
IMG_6948.jpg
Jag kommer flytta upp handbromsspaken 10-15 cm och använda en växelspak från en folkabuss (passar rakt av) för att lira till sittpositionen i tjorren.
Vi kom också fram till att ett pedalställ från en högerstyrd folka skulle funka utmärkt, kanske med lite omvinklade pedaler. Det är ju en smidig och enkel lösning som är som gjord för detta chassi, bokstavligt talat.

Och så här ser ramhuvudet ut på den ännu okortade bottenplattan.
IMG_6950.jpg
Exakt hur mycket plattan ska kortas kommer som sagt bestämmas när bakändan är injusterad med avseende på motor och bakhjul, och framhjulen sedan är inplacerade i främre hjulhusen. Det är troligt att både bak- och framhjul kommer flyttas framåt en bit, så att detta tar ut varandra och det blir 15 cm i alla fall.

Vi gjorde också lite noggrannare mätningar på motorn när karossen nu är på bottenplattan och det verkar som min oro varit obefogad. Faktiskt bedömer jag det som 50/50 att det t.o.m. går att gömma motorn inom karossen, med lite trix.
IMG_6957.jpg
Tanken är att flytta fram bakhjulet något i hjulhuset, vinkla ut övre bakluckan något och slutligen flytta ut (alltså göra tjockare) nedre bakluckan några cm. Det finns viss chans att det räcker.
När jag nästa gång i garaget hänger dit en motor så får vi se om jag är ute och cyklar den här gången också...

Potential att bli lågt har bygget i alla fall!
IMG_6956.jpg
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av HKC616 »

En milstolpe i bygget, ser riktigt bra ut.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Användarvisningsbild
tjorvenadmin
Site Admin
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 okt 2009 19:48
Ort: Moadhe
Kontakt:

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av tjorvenadmin »

Jacob skrev:Jag ska bli bättre på det. Jag har haft problem med det några gånger dock, att uppladdningen "hänger sej".
Men mest är det lathet från min sida. Jag bloggar om bygget i fyra olika forum (eller, jag har reducerat det till tre nu) och det är skönt att slippa ladda upp bilderna en och en fyra gånger, i stället för alla fyra i ett svep en gång.
Men jag förstår anledningen och ska foga mej.
/J
Låter bra, meddela gärna om det dyker upp problem med uppladdningen igen.

/tjorvenadmin
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Ja, det var väldigt inspirerande att äntligen gifta ihop karossen och chassit!
/J

PS. Uppladdningen av bilder har funkat fint igen nu. Kan ju ha varit min webbläsare som hade hicka, men det skedde vid flera tillfällen. Vi får se om det återkommer.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Dagens insats började med mer tråkigt demonteringsarbete. Ramen plockades ner i delar och stuvades åt sidan.
IMG_6960.jpg
I röran till vänster ligger framvagnen och till höger Amazon-axeln som fungerat som temporär bakvagn.
Som nämnt så ska jag använda delar av ramen för att bygga nya karossfästen på bottenplattan.

Ramen är bitvis väldigt dålig. De bitar som jag behöver är dock okej, som väl är.
IMG_6962.jpg
När detta bökiga tråkjobb var gjort så började jag bereda plats för motorn. Det visade sej till slut att den kommer sticka ut ganska exakt så mycket som jag trodde från början. Så här såg det ut vid testmontering av dummymotorn:
IMG_6984.jpg
Jag har hängt dit ett buggy-remskydd för att man bättre ska se hur stor motorn är.

Här är en bild som tydligare visar hur mycket som egentligen kommer sticka ut:
IMG_6981 -med linje.jpg
Den röda linjen visar ungefär var den undre luckan slutar.
Detta är dock inte helt exakt. Förmodligen kan jag flytta bakåt karossen 1-2 cm. Dessutom så kommer jag antagligen lyfta upp karossen runt 5 cm eller så. Men det är en någorlunda uppskattning i alla fall.

Motorn tar inte mycket plats i lastrummet, men att påstå att den inte är i vägen vore ju att ljuga:-D
IMG_6985.jpg
Här syns också hur jag sågat upp golvet för att förenkla arbetet med nya karossfästen och annat i mellanrummet mellan karossen och plattan.

Jag siktade också in karossen så exakt jag kunde i sidled för att se hur breda hjul som får plats.
IMG_6969.jpg
Det är rätt gott om plats för feta hjul. De visade hjulen är centrumförskjutna runt 1", och 2" till utåt får plats. Men hur man ska få av och på hjulen har jag ingen aning om:-D

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: "Post Punk" hotrod Tjorven (ex-#51942)

Inlägg av Jacob »

Jag har funderat mycket de senaste dagarna på om jag ska ha motorn öppen som på t.ex. Photoshop-skissen eller om det finns en möjlighet att gömma motorn som jag egentligen ursprungligen ville.
Efter att ha dividerat fram och tillbaka med vänner kring olika lösningar och slutligen nu i kväll kollat lite noggrannare på bilderna så har jag kommit fram till att det nog inte blir några problem att gömma motorn. De få delar som måste sticka igenom baklucka mm kan gömmas bakom t.ex. nummerplåt, stötfångare etc.
IMG_6981+83.jpg
Ergo: Det blir gömd motor.
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)
Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"