Sida 3 av 5

Re:40-års kris

Postat: 19 maj 2011 22:48
av torsten
Sporrad av den fina besiktningen tog jag itu med styrningen som kännts trög och ändå en aning glapp. Dessutom en envis ökande oljelukt i kupen under körning.
Den tidigare nämnda stillastående kilometerrullen var lätt fixad. Spelet mellan snäckskruv och kugghjul gick att sätta an så nu funkar den för tillfället i alla fall.
Kom över en ny styrsnäcka för ett antal år sedan och nu skulle den på plats. Blev en hel del jobb då styrstänger, låsmuttrar och styrleder rostat ihop sedan jag bytte styrleder för 10 år sedan. Det tarvades glödgning med gas samtidigt som man kylde styrlederna för att inte koka ut fett och förstöra gummitätningarna. Passade samtidigt på att ställa in ratten som stått snett hela min ägandetid.
Beslöt att kolla röranslutningarna på bensinpumpen. Enligt Jesper Bering vanligt att dom lossnar på bilar med 12v elsystem ( 70- ) Den gamla bensinpumpen fick inte plats under den nya växelströmsgeneratorn. Tyvärr upptäcks läckage bara om man plockar bort generatorn.
Och visst, en röranslutning på bensinpumpen hade lossnat. En god anledning till bilbrand helt visst.
Bytte ventilhus och membran på bensinpumpen. Hoppas bekymret är över. Provkörning ok.
Styrsnäcka och bensinpump.jpg
Bilen har genomlidit en rejäl 40 årskris. Hoppas den är över nu? Någon 50 årskris har man ju inte hört talas om? Så nu skall det banne mej funka. Fast jag tycker inte kopplingen är lika rapp som tidigare?

Vägmätare

Postat: 23 maj 2011 09:24
av torsten
Gjorde första långturen till Stockholm efter "renoveringen". Bilen gick perfekt som alltid.
Men vägmätaren la av 2 mil efter Ludvika. Min reparation räckte inte. Så det blir nog att hitta ett nytt instrument. Hälsar tiggaren från Yxsjöberg.

Motorhaveri

Postat: 13 jun 2012 15:26
av torsten
Söndagens (10/6) åktur slutade med motorstopp och rejält skrammel, 2 mil hemifrån. Felet nu diagnosticerat. Avgasventil vänster cylinder har gott av. Risk för följdskador naturligtvis. Motorn måste ur. Torde dock ha en fabriksrenoverad motor i garderoben. Muchos problemas.

Re: HEE 371

Postat: 13 jun 2012 17:33
av HKC616
Det är bra med stora garderober!

Jobbigt ändå med allt jobb o ta ur motorn. Har för mig att jag sett någon ventil bland grejerna jag fick till Postbilen, om intresse finns.

/Fredrik

Re:Motorhaveri HEE 371

Postat: 15 jun 2012 13:59
av torsten
Första bilden från avgasutblåset.
Avgasventil.jpg
Tack Fredrik för Din omtanke. Får återkomma om hjälp med delar när jag har skadebilden klar för mig.

Har plockat ur motorn och det såg inte så kul ut. Får allt ta en titt i garderoben.
Skador i toppen.jpg
Ventilen la sig i kolven.jpg

Re: HEE 371

Postat: 16 jun 2012 22:40
av Jacob
Aj! Aj! :-(
/J

Re: HEE 371

Postat: 16 jun 2012 23:43
av HKC616
Hmmm.. Varför går en ventil av så "heltattbropå"?

/Fredrik

Kopplingshus

Postat: 17 jun 2012 22:39
av torsten
Efter haveriet på min fjärde motor har jag tittat på gamla delar som blivit över. Till min häpnad såg jag att de tre kopplingshus och medbringartrumma som jag har, är olika. Typ 1: slutet och öppet kopplingshus, typ 2 Öppet hus med skruvad kopplingstrumma, dessutom avsevärt större lätthål. Även Daf sysslade tydligen med utveckling.
Kopplingshus finns 3 olika.jpg
Denna 4de motor som fick ventilhaveri är den första som varit riktigt bra. Efter montering vintern 99-00 har den aldrig strejkat. Konditionen fortfarande topp, drog ingen olja och den smutsades inte ens. och man kunde mala på i 90 i timmar med den. Synd,synd, synd. Nu får den 5te motorn visa att den kan.

Ni som har verkstadshandbok: Vilket moment skall bultarna till svänghjulet dras med?

Re: HEE 371

Postat: 18 jun 2012 22:49
av Forssis
Aoutsch!Aj aj aj aj. Inte vackra bilder där inte. Jag får nog förklara för ungarna att det inte blir Tjorv till badet i sommar när vi hälsar på hos farfar.

Midsommarhälsning

Postat: 22 jun 2012 09:46
av torsten
Återmontering påbörjad.
Fabriksrenoverad motor.jpg
Motor isättning.jpg