Kære Torsten,
Jeg går ud fra at vi taler om hjullejet, dvs. det der sidder bag ved bremsens ankerplade (bromsskölden). Jeg vedlægger en snittegning af baghjulsbremsen og hjullejet: 'DAF 44 baghjul.gif'.
Når du har taget ankerpladen af, sidder der et dæksel (lock) over lejet. Dette tager du af. Nu er ydersiden af lejet frilagt. Bemærk at lejets inderring er presset på akslen, og lejets yderring ligger løst i huset. Dvs. lejet skal trækkes af akslen med en aftrækker. Jeg går ud fra at lejet ikke smøres af gearkassens olie (bakväxlens olja), så lejet skal nok fyldes med fedt.
Udskiftning af dette leje er beskrevet i vedlagte Haynes DAF 44 s.77-78.pdf, se afsnittet 'Axle Shaft and Hub Bearing Removal' på side 77 samt fig. 7:7 på s. 78. Bemærk at akslen skal trækkes ud med en trækhammer (slidhammare), se venligst
viewtopic.php?f=6&t=72&p=251. Jeg ved ikke hvor hårdt der skal trækkes, og det er MULIGT at du kan trække akslen ud uden dette specialværktøj.
Husk lige at der er olie i gearkassen!
(Ellers er der disse tre 'uprofessionelle' muligheder:
1) Du skal have fat i en særlig kuglelejeaftrækker, den har særlige, meget tynde kløer (klor, gripare) der kan føres ind mellem kuglerne. Når den er sat på, kan du trække lejet ud.
2) Du kan slibe to riller i ydersiden af yderringen med en vinkelsliber, så du kan få fat med en almindelig 2-armet aftrækker. Det skal være en aftrækker der ikke har for store kløer. Husk at fylde lejet HELT med fedt, så der ikke kan komme slibestøv ned i akselhuset!
3) Du kan muligvis ødelægge kugleholderen med en dorn, et ganske lille brækjern (kofot) eller lignende. Når kugleholderen er ude, kan du formodentlig samle alle kuglerne i den ene side af lejet, presse akslen til den modsatte side og ryste kuglerne ud. PAS PÅ at der ikke falder kugler ind i bagakselhuset! Når kuglerne er ude, kan du muligvis trække lejets yderring ud med fingrene eller med et par skruetrækkere (skruvmejslar). Og så kan du muligvis få fat i lejets inderring med en lille aftrækker.)
Af- og påmontering af svingarmen er beskrevet i vedlagte 'DAF 44 s. 8-5 ... 8-7.pdf'. Bemærk at hver side består af en billedside, hvor der er hollandsk og fransk tekst, og en tekstside, hvor der er tekst på 4 andre sprog, herunder tysk og engelsk.
Jeg håber oplysningerne bliver til hjælp for dig. Held & Lykke med operationen!
hilsen Jesper