HEE371

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 595
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re:40-års kris

Inlägg av torsten » 19 maj 2011 22:48

Sporrad av den fina besiktningen tog jag itu med styrningen som kännts trög och ändå en aning glapp. Dessutom en envis ökande oljelukt i kupen under körning.
Den tidigare nämnda stillastående kilometerrullen var lätt fixad. Spelet mellan snäckskruv och kugghjul gick att sätta an så nu funkar den för tillfället i alla fall.
Kom över en ny styrsnäcka för ett antal år sedan och nu skulle den på plats. Blev en hel del jobb då styrstänger, låsmuttrar och styrleder rostat ihop sedan jag bytte styrleder för 10 år sedan. Det tarvades glödgning med gas samtidigt som man kylde styrlederna för att inte koka ut fett och förstöra gummitätningarna. Passade samtidigt på att ställa in ratten som stått snett hela min ägandetid.
Beslöt att kolla röranslutningarna på bensinpumpen. Enligt Jesper Bering vanligt att dom lossnar på bilar med 12v elsystem ( 70- ) Den gamla bensinpumpen fick inte plats under den nya växelströmsgeneratorn. Tyvärr upptäcks läckage bara om man plockar bort generatorn.
Och visst, en röranslutning på bensinpumpen hade lossnat. En god anledning till bilbrand helt visst.
Bytte ventilhus och membran på bensinpumpen. Hoppas bekymret är över. Provkörning ok.
Styrsnäcka och bensinpump.jpg
Bilen har genomlidit en rejäl 40 årskris. Hoppas den är över nu? Någon 50 årskris har man ju inte hört talas om? Så nu skall det banne mej funka. Fast jag tycker inte kopplingen är lika rapp som tidigare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av torsten 07 nov 2011 22:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 595
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Vägmätare

Inlägg av torsten » 23 maj 2011 09:24

Gjorde första långturen till Stockholm efter "renoveringen". Bilen gick perfekt som alltid.
Men vägmätaren la av 2 mil efter Ludvika. Min reparation räckte inte. Så det blir nog att hitta ett nytt instrument. Hälsar tiggaren från Yxsjöberg.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 595
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Motorhaveri

Inlägg av torsten » 13 jun 2012 15:26

Söndagens (10/6) åktur slutade med motorstopp och rejält skrammel, 2 mil hemifrån. Felet nu diagnosticerat. Avgasventil vänster cylinder har gott av. Risk för följdskador naturligtvis. Motorn måste ur. Torde dock ha en fabriksrenoverad motor i garderoben. Muchos problemas.

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1457
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: HEE 371

Inlägg av HKC616 » 13 jun 2012 17:33

Det är bra med stora garderober!

Jobbigt ändå med allt jobb o ta ur motorn. Har för mig att jag sett någon ventil bland grejerna jag fick till Postbilen, om intresse finns.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 595
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re:Motorhaveri HEE 371

Inlägg av torsten » 15 jun 2012 13:59

Första bilden från avgasutblåset.
Avgasventil.jpg
Tack Fredrik för Din omtanke. Får återkomma om hjälp med delar när jag har skadebilden klar för mig.

Har plockat ur motorn och det såg inte så kul ut. Får allt ta en titt i garderoben.
Skador i toppen.jpg
Ventilen la sig i kolven.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Jacob
Inlägg: 258
Blev medlem: 25 jul 2011 01:46
Ort: Marieholm, Skåne

Re: HEE 371

Inlägg av Jacob » 16 jun 2012 22:40

Aj! Aj! :-(
/J
"Post Punk" hotrod Tjorven (se projekttråd)
Andra bilar: 1980 Citroën GSA, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan (bara luftkyld boxer, så klart!)

Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1457
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: HEE 371

Inlägg av HKC616 » 16 jun 2012 23:43

Hmmm.. Varför går en ventil av så "heltattbropå"?

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616 51686
CKJ666 51029
DMO190 51171
CNR370 51026
DRW087 50597
FRY181 51025
51160 fd DAZ225, 51782 fd FHL739, 50687 fd ELJ330, 52091 fd DCC735.
Tidigare: ALA167-såld, DCC844-skrotad.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 595
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Kopplingshus

Inlägg av torsten » 17 jun 2012 22:39

Efter haveriet på min fjärde motor har jag tittat på gamla delar som blivit över. Till min häpnad såg jag att de tre kopplingshus och medbringartrumma som jag har, är olika. Typ 1: slutet och öppet kopplingshus, typ 2 Öppet hus med skruvad kopplingstrumma, dessutom avsevärt större lätthål. Även Daf sysslade tydligen med utveckling.
Kopplingshus finns 3 olika.jpg
Denna 4de motor som fick ventilhaveri är den första som varit riktigt bra. Efter montering vintern 99-00 har den aldrig strejkat. Konditionen fortfarande topp, drog ingen olja och den smutsades inte ens. och man kunde mala på i 90 i timmar med den. Synd,synd, synd. Nu får den 5te motorn visa att den kan.

Ni som har verkstadshandbok: Vilket moment skall bultarna till svänghjulet dras med?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Forssis
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 okt 2010 22:23
Ort: Stockholm

Re: HEE 371

Inlägg av Forssis » 18 jun 2012 22:49

Aoutsch!Aj aj aj aj. Inte vackra bilder där inte. Jag får nog förklara för ungarna att det inte blir Tjorv till badet i sommar när vi hälsar på hos farfar.

Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 595
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Midsommarhälsning

Inlägg av torsten » 22 jun 2012 09:46

Återmontering påbörjad.
Fabriksrenoverad motor.jpg
Motor isättning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare