HEE371

Har Du något projekt på gång eller har dokumenterat något du fixat på din Tjorven, dela med dig här.
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

HEE371

Inlägg av torsten »

1:12 2010. Har nu demonterat växellådan för byte av drivaxeln som släppte under Stockholm cruising.
Handbromspaken som kännts sladdrig har jag svetsat. Plåten runt spännsektor och spärr var söndersprucken så bara en cm på en sida höll- Konstigt att den alls fungerat!
Test efter montering visade noll broms på höger bak. prov med fotbroms likadant.
Av med trumman, bromsbandet utslitet. Bromsslangen heltäppt så det har väl släppt fram vätska vid hård bromsning, men ej tillåtit retur så bandet nötts ut.
Skall naturligtvis byta band på båda hjulen och demontering av vänster trumma visade litet bromsolje läckage.
Ledde till beslut om totalrevision av bromssystemet, alla rör och slangar nya, samt minst byte packningar i hjul och huvudcylinder.
Stort glapp i pendelaxlar bak. Kan bara inte negligera det längre så beslöt plocka ner bakvagnen.
Trots bra verktyg gick det inte alls så efter en dags svärande fick jag ge upp. Bedömer att den måste skäras loss. Det får bli hemma i vår. Törs inte skära, det finns för många älgstudsare i området, för att jag skall våga riskera elda upp museet där den står. Se http://www.motornostalgimuseum.com och gå till bilhall.
Och så är det ett mindre oljeläckage vid vä cylinder, samt ett knatter som bedömts som hål i avgaslimpan och..............................................................................................?
Den förhållandevis enkla reparationen börjar alltmer likna en renovering.
Avser rapportera till tråden vartefter jobbet fortskrider / Torsten
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: HEE 371

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Torsten,

Se her om svingarmslejerne:
viewtopic.php?f=6&t=108&p=522#p522

Hvis du har konkrete spørgsmål om at skille bagvognen ad, så skriv!

Hvor var det du ikke kunne skille ad?

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: HEE 371

Inlägg av torsten »

Ingenting har jag fått isär. Därför tror jag att jag måste skära bultarna som håller bakvagnen för att lossa den och komma åt att glödga swingtapparna/ bultarna. Funderar på att ersätta de koniska rullagren med bronsbussningar ?och givetvis montera smörjnipplar.
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: HEE 371

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Torsten,

Jeg husker det ikke som særlig svært at få svingarmene af. Du skal selvfølgelig have en svejsebrænder (svetslåga) med ilt og gas (oxygen og acetylen).

Det kan derimod være modbydelig svært at få akslerne (de lange aluminiumshuse) af svingarmene. De skvadderhoveder hos Kalmar har monteret boltene på en måde så man er nødt til at trække boltene ud af de huller der går gennem aluminiumshuset. (Hvis de havde monteret boltene omvendt, havde vi bare behøvet at skrue møtrikkerne af....!)

Problemet er at der opstår galvanisk tæring (elektrolytisk korrosion) mellem bolten og aluminiumshuset, hvorved bolten kommer til at sidde helt utrolig fast i huset. Ved ophugning (skrotning) af gamle DAFfer har jeg været nødt til at skrue akslerne af svingarmene, fordi DAFs svingarme er forskellige fra Kalmars. Og selv om jeg havde en meget stor svejsebrænder, store hamre, medhjælpere, og en 10 tons hydraulisk presse, var der nogen af boltene der sad så fast at jeg måtte bore dem ud! Og det er ikke nemt at bore i jernbolten, når boret langt hellere vil ud i det bløde aluminum.... Der skal en STOR svejsebrænder til, for varmen forsvinder lynhurtigt (blixtsnabbt) ud i aluminiumen. Jeg varmede så meget på mine at metallet smeltede pletvis.

Jeg har været meget omhyggelig med at vende boltene den anden vej, og bruge rigelig Tectyl mellem bolten og hullet, når jeg samlede tingene igen!

Nå, du behøver jo ikke at tage akslerne af svingarmene.

Du kan godt lave broncebøsninger, men hvorfor dog? Hvis du sørger for at rullelejerne bliver smurt ordentligt, kan de holde evigt. Og koniske rullelejer koster næsten ingen penge.

Broncebøsninger skal da smøres meget oftere end rullelejer! Hver 2000 km, f.eks. Hvis du fylder hele røret op med fedt på den måde jeg har beskrevet, vil jeg tro at smøring hver 20.000 km vil være fuldt tilstrækkeligt.

Held & Lykke med reparationen! Men jeg tror ikke at du kan undvære en svejsebrænder!

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: HEE 371

Inlägg av torsten »

Käre Jesper.
Det är nog som Du säger. Tyvärr har jag dragit av 2 bultar som håller axeln i svingarmen och de måste ersättas. Annars tror jag inte biltillsynet gillar läget.
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: HEE 371

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Torsten,

Uhadada! Det var ikke så godt. Jeg vil kraftigt råde dig til at vente med at erstatte boltene til du HAR demonteret svingarmen fra bilen!

Hvis du har ilt og gas, kan du prøve at få boltene ud med varme. Hvis ikke, vil jeg råde dig til at bore boltene ud.

Det bliver ikke enkelt at bore boltene ud. Du skal nok starte med et lille bor, f.eks. 4 mm ø - det kan være enklere at styre et lille bor, så det bliver i midten af bolten. Og når du har boret for med 4 mm, er det langt enklere at styre det store bor, det skal være 12 mm ø, så vidt jeg husker.

Hvis du begynder med det store bor, vil det meget gerne ud i aluminiumen, og hvis først enden af bolten er blevet skrå (sned, lutande?), er det meget vanskeligt at få boret til at centere igen.

Held & Lyke med operationen!

(Du har vel ikke et par DAF 44-bagaksler? De har en væsentlig højere gearing (udveksling) end Kalmars specielle varevognsaksler. Hvis du monterer dem i stedet for de originale, bliver Tjorven langt behageligere at køre i, fordi motorens omdrejningstal og dermed støjniveauet falder! Jeg har kørt med DAF 44-bagaksler i over 30 år.

NB: Tjorvens primærvariomat kommer fra DAF 55. Du må ikke bruge primæren fra DAF 44 - den har en lavere gearing end DAF 55. Det meste af forskellen kommer fra at DAF 55 har en højere remhastighed end DAF 44 - totaludvekslingen i DAF 55 er ikke voldsomt forskellig fra DAF 44.

Derudover har jeg monteret bagfjedre fra DAF 44 eller 55. Tjorvens bagfjedre er meget stive af hensyn til den større lasteevne. Personvognsfjedrene giver en meget behageligere kørsel, men bagvognen synker selvfølgelig kraftigt hvis man kører med tungt læs. For at kompensere noget for det, har jeg strukket (forlænget) personvognsfjedrene i en hydraulisk presse, så de blev omkring 15% længere.)

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Användarvisningsbild
torsten
Inlägg: 648
Blev medlem: 20 nov 2009 22:33
Ort: Järfälla

Re: HEE 371

Inlägg av torsten »

Sparvuggla-101228.jpg
Efter sju sorger och åtta bedrövelser lyckades jag demontera pendelaxeln på höger sida och bytt till nya koniska rullager. Till min förvåning blev det absolut tätt och glappfritt. Men måste skära ner bakvagnen i alla fall för att demontera vänstersidan som är i mycket sämre skick.
Upptäckte att hjullagret höger sida glappar så det bör bytas. Har demonterat bromsskölden. Är det bara att slå ut axeln sen? Rädd att förstöra något.
Johan och Fredrik. Var fick Ni tag i manchettätningar till bakre bromscylindrar och tvåkrets huvudcylinder?
Vad hette dom eventuellt?
Önskar Er alla ett Gott Nytt År / Torsten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 nov 2009 21:23
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: HEE 371

Inlägg av Johan »

Jag har faktiskt inte bytt några tätningar på nån bil, dom höll tätt.
Men behöver du nya delar så gå in på http://www.dafhobby.nl
Tidigare 52147
Bild
Användarvisningsbild
HKC616
Inlägg: 1664
Blev medlem: 31 okt 2009 14:53
Ort: Moheda

Re: HEE 371

Inlägg av HKC616 »

Har inte heller bytt några packningar utan bytte hela hjulcylindrarna till nya både på Posttjorven och Rausing 1.

Blev dock tvungen att byta packningar i huvudcylindern och beställde nya från dafhobby, men att byta dessa själv är inget jag rekommenderar. Skickade istället min huvudbromscylinder till Bil & Industribromsar (dom fixade nya belägg på mina drivbackar tidigare) som bytte packningarna.

Hoppas att du tagit lite bilder på ett så här stort arbete, demontering växellåda, släppt drivaxel, pendelaxlar, skära loss bakvagn, svingtappar och svingarmar. Vore kul att se hur delarna ser ut.

/Fredrik
Namn: Fredrik Nilsson
Ägare till:
HKC616
CKJ666
DMO190 fd GMJ210
CNR370
DRW087
OHD14W fd DAZ225
CSJ294
50687 fd ELJ330
52091 fd DCC735
50012
Tidigare:
ALA167-såld
51800 fd DCC844-skrotad
51782 fd FHL739-skrotad
FRY181-såld
Jesper Bering
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 maj 2010 19:38
Ort: Ringsted, Danmark        Ålder: 62

Re: HEE 371

Inlägg av Jesper Bering »

Kære Torsten,

Hvad betyder manchetpakning? Mener du den pakning der sidder på stemplet (kolven) eller den bælg der tætner enden af cylinderen, som stempelstangen går ud gennem?

Hvis du mener stempelpakninger, så har Biltema et lille udvalg i reparationssæt til hovedcylinder, se for eksempel:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Brems ... dre/Volvo/
I disse reparationssæt er der stempelpakninger, og sommetider også andre dele.

Der står på hjemmesiden, hvilke cylinderdiametre pakningerne passer til. Det er ikke umuligt at Biltema også har en bælg der passer på den ATE hovedcylinder, der sidder i Tjorven. Den skal så ligge i et reparationssæt til en anden ATE-hovedcylinder - f.eks. art.nr. 66-708, der er vist på ovenstående link.

Tidligere havde Biltema langt flere reparationssæt til bremse-hovedcylindre, og jeg købte et større antal for at have lidt til fremtidige reparationer. Det er ikke så enkelt at finde løse stempelpakninger i butikkerne i dag.

hilsen Jesper
_____________________________________________________________________
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, DK-4173 Fjenneslev (Midtsjælland), Danmark
Tlf. +45-57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Skriv svar

Återgå till "Projekt / Projects"