Sida 3 av 4

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 15 maj 2011 11:33
av pat 1
vacker du har hittat fler bilder på bil.ik har mailade DAF club, men den man som troligen vet mer om semester jag väntar på ett svar och hoppas att få mer information inom kort


Wow you find more photo's of the car.I have send a mail to the daf club about the car they answered that the man who probably knows more about the car was on hollyday,now i'm waiting for a reply,and hope i have more information soon.

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 03 sep 2012 12:53
av trcboen
Den här Tjorven har jag varit med och lackat 2 ggr först i slutet på 70-talet och sedan en gång till när jag jobbade på KVAB mellan 1981- 2005
Bilen användes som firmabil så vart den tog vägen vet jag ej.
Jag kommer ihåg att sista gången jag lackad den använde vi Glasurit 2K lack.
det var skoj att se lite bilder på den

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 03 jul 2013 19:55
av torsten
Jag har sent omsider fått kontakt med nyblivne medlemmen Mats F. Välkommen Mats. Han kommer säkert att kunna glädja oss med diverse Kalmarhistorier så småningom.
Mats var siste svenske ägaren till prototyptjorven innan den såldes till Holland 2006.
Han hade mycket att berätta om bilen, här ett klipp ur Mats brev:

Ja, Combin tog jag hem och ställde ut på en lokal motorutställning, Calmar Classic, och sedan förvarades den i min närhet tills Toon kom och hämtade den. Jag tycker det är jätteroligt att den sedemera renoverades, den är ju unik.
När jag skulle göra i ordning den på 80-talet, hade jag mycket huvudbry. Ingen visste särskilt mycket om bilen, och någon hade plockat isär frambromsarna, allt låg i en låda. Det var att ge sig ut på stan och leta i bilfirmornas lådor...
Dock hade någon på KVAB en tanke om att det kanske kunde vara Saabbromsar, så jag åkte först till dem.
- Nej, det där är inga Saab-grejor, sa de bestämt.
Efter ha betat av i stort sett alla firmor hamnade jag hos Ford. Där plockade reservdelskillen fram en katalog där man kunde se bilder av alla sorters bromsbackar och cylindrar, och vi konstaterade att det var... Saab..
Saab 95-96 1966 års modell.
Annat som jag spontant kommer ihåg som är unikt på Combin är Saabs kuggstångstyrning, Ford 17-20 M värmepaket, Volvo 140 kofångare och backspeglar, och förstås DAF 55 1100 cc motor.
En annorlunda och längre bakdel på karossen med en unik alligatorlucka med gaskolvar från Volvo 145 Express (den med höga taket)
Dessutom de kluriga sätena, som kan kunde göra till en hög på golvet fram, något som Volvo "uppfann" på sin 850 när den kom -92. samt det fällbara/delbara baksätet som ingen annan hade när Tjorven byggdes.
Hela bilen är ju som en urmoder till en modern minibuss, kanske var Tjorven för modern för sin tid?

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 09 jul 2013 16:16
av Johan
Vilken intressant läsning Torsten. Ett riktigt hopkok det där men så är det väl ofta när det gäller prototyper.

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 21 nov 2013 22:54
av HKC616
En färsk bild på kombiprototypen från DAF Museum Weekend 6 oktober 2013.

/Fredrik

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 22 nov 2013 00:31
av Jacob
Kul att denna finns kvar och är vid god vigör!
/J

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 06 jan 2015 12:31
av HKC616
Bild på ramen som vi aldrig sett tidigare.
Prototyp orange Tjorven kombi.jpg
/Fredrik

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 20 maj 2021 16:00
av Mats F
Det var länge sen jag var in här, men tänkte fylla på med lite info om mitt Tjorvande, bland annat om prototypen. (se Torstens inlägg längre upp)

Bilen blev aldrig såld till någon privat, utan ägdes av fabriken. Den hade rullat några år som budbil åt Kalmar Verkstad, men han som körde var inte så noggrann med att kolla till bilen, och en dag hade den kokat torrt så illa att den började gå trögt.
Så han gjorde "det enda rätta" och gasade mer, och den blev så överhettad så att kolvarna börja smälta och det satt aluminium fastsmetat i foderna :shock: (den motorn har lösa foder). Då ställdes bilen undan. Någon gång mellan det hände och jag började renovera hade någon annan börjat att plocka isär bromsarna, men aldrig gjort klart. Bromsgrejorna låg som plockepinn i en låda. Motorn satt däremot kvar.

Den är som sagt unik, vad jag vet så är det den enda med den utdragna bakänden. Ett riktigt hopplock. Någon nämnde hjulen, de är mycket riktigt 4-bultade, och kommer från VW (bubbla eller 1500, jag minns inte) Vi beställde i vart fall ett nytt VW-hjul för att ha som reservhjul, det gamla var försvunnet.
Naven var "hemmasvarvade" för att möta bultmönstret.
Sätena är unika, och byggda på en ställning av fyrkant-rör, det satt bälten på alla platser, och som sagt: den är högerstyrd.

När jag inte själv kunde hysa den, kontaktade jag DAF-klubben men ingen var intresserad av att adoptera den. Toon och ett par andra holländare var på besök i Kalmar för att se de anrika lokalerna, och efter det bestämdes att de skulle ta över bilen.
En lastbil kom och hämtade den hemma hos mig på Öland. Jag tror jag har skyltarna liggande fortfarande (JKL040)
De gjorde ett bra jobb med renoveringen, det visade sig att ramen var illa rostskadad, så det var nog tur att de ramlyfte.
Jag har fortfarande spontan kontakt med holländarna, trevligt!

Med 1100 cc motor blev den kvick iväg, jag var först över korsningen många gånger till mångas förvåning... :lol:
Den Renaultmotorn tror jag finns även som 1400 cc (som satt i 66:an), men frågan är hur länge kopplingen och kardan håller.

I samband med min renovering av den på 80-talet, då den rullade som budbil åt Kalmar verkstad igen, gjorde jag även i ordning en vanlig Tjorv. Den hade drabbats av "ventilsallad", så det var två rejält nerkörda motorer som plockades ur.
Jag gjorde båda bilarna helt körklara, med utbytesmotorer, friska bromsar etc.
Dock kördes aldrig den 2-cylindriga i trafik utan ställdes undan vid fabriken. Efter nedläggningen av fabriken var den på villovägar några år, men dök upp igen.
Den har sedemera köpts av Jimi och hamnar i hans trevliga museum utanför Kalmar.

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 20 maj 2021 16:03
av Mats F
GMJ230 skrev: 28 apr 2011 10:41 Hittade denna bild på bilen med den svenska nummerplåten kvar. Numera sitter detta reg.nummer på en Peugeot / Esa
Den bilden är tagen hemma hos mig, det var en trevlig kille som var på besök och gjorde ett reportage om den.
Minns tyvärr inte vad han heter... *pinsamt*

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 20 maj 2021 16:14
av Mats F
Forssis skrev: 04 okt 2010 22:54 Hej, jag ska börja med att presentera mig, jag är Torstens son, Fredrik. Jag har inte annan Tjorvenanknytning än att jag är uppväxt med och i Torstens bil.

Det är första gången jag ser bilden med den orangea Tjorven med 4-cyl motor men jag noterar att det är en Tjorven kombi, och i såfall bör det vara en Renaultmotor B110.

Den saknar mellanväggen bakom framstolarna och har en större dörröppning. Takkanten är också förstärkt längs hela sidan, antagligen för att styva upp en längre kaross.

Jag gissar att bilden är tagen i en lokal med fordonsanknytning. Bakom bilen på högersida (passagerarsidan eftersom den är vänsterstyrd) står massor av bildörrar (DAF-dörrar?), samt att några pallarkragar är märkta "VOLVO". Ett förslag är att bilden är tagen inne på Kalmar verkstads fabrik.

Jag skulle tro att det är samma bil som den här (bild och text från http://www.tjorven.se/):
Bild
/../ Eftersom fordonet avsågs användas mer i landsvägstrafik än vanliga Tjorven var bilen vänsterstyrd. Bilen skulle också få en starkare motor, en fyrcylindrig Renaultmotor B110. Cylindervolym på 1100 kubikcentimeter utvecklade 50 hk och toppfarten uppgavs till 110 km/tim. På grund av motorns kylning hade de två kombiprototyperna luftintag i fronten. /../
Hej Fredrik,

Det stämmer att det är en B110-motor.
Den har ingen mellanvägg alls, utan (fällbart/delbart) baksäte och bagage bakom det, som "en vanlig" bil.
Bilden är dock inte tagen i Kalmar utan någonstans i Holland när de startade renoveringen.

Det där med vänsterstyrd förstår jag inte, men det fanns en annan Tjorven kombi med vanlig kaross som hade 4-cylindig motor, möjligen var den vänsterstyrd. Jag vet inte. Denna har aldrig varit det i vart fall.
Jag vet att jag sett någon bild på den andra, med ett barn som kikar ut från baksätet. Men, den bilen är försvunnen.
Jag gissar att det blev för litet bagage i en vanlig Tjorven med baksäte, och att man därför byggde den på bilden med längre bakände.