Sida 1 av 4

Tjorven 4 cyl

Postat: 27 sep 2010 16:56
av torsten
I början på 80 talet var det vanligt att (när 44 motorn rasat) byta till Daf 55 motor. Det syntes ofta på att man satt dit en grill från någon annan bil.(Mercedes eller MG grill vanligt) Bilprovningen var heller inget problem då Kalmar själv byggt sådana bilar.Vanlig regbesiktning räckte. Det gav ju bättre körkomfort men dom blev inte så långvariga. karossupphängning mm höll inte.
Ännu på 90 talet blev jag i Täby trackad för mitt långsamma körsätt. Där fanns nämligen en Tjorven, HKK 170. som körde om alla på motorvägen och ledigt höll 120-130km/h. Den hade en giftig VW Golf drivlina och var regad som amatörbyggt fordon. Men inte heller den blev så gammal och är numera avregistrerad.
Lägger med ett par bilder på holländska objekt med till synes Daf/Volvo 66 motor.
AV 12 18. NL. 4cyl.jpg
AV-12-18 2.jpg
Den oranga har jag inga uppgifter på, men den tycks ha Kalmarlogga på dörren./Torsten
Tjorv m 4cyl motor.jpg

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 29 sep 2010 19:36
av Johan
Intressant det där med Tjorven med Golf-drivlina. Den var alltså framhjulsdriven?
Har funderat på att göra nånting liknande, har du några bilder på den eller vet något mer?

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 29 sep 2010 21:58
av torsten
Jamen, det går tydligen att klämma in Golfpaketet där framme. Jag borde ha bild som jag inte hittar på bilen men absolut inget på motorinstallationen. Jag pratade en gång med ägaren så därför vet jag. Bilen var parkerad bara ett par km från mig så jag såg den ofta under ett par års tid. Men den gjorde sig ryktbar i trakten.
Alla älskar Tjorven men inte alla fartresusrena. Jag vet en bil som är under ombyggnad med en Yamahamotor för att låta som en Tjorv men gå som en raket. Den har en ny bakvagn med stel bakaxel och bakhjulsdriven. Men jag tvivlar på att den blir klar, ägaren som har bilverkstad tycks inte ha tid. Från den bilen har jag fått kardanaxel till min. Dessutom motorn som låg i nerklämd i skrotcontainern. Jag blev intresserad när dom berättade att dom haft igång den innan den plockades ur bilen. Kringutrustning illa skadad av den omilda behandlingen men själva motorn verkar hel.

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 30 sep 2010 18:53
av Jesper Bering
Kære Torsten,

Det skulle vel ikke være umuligt at få nogle flere hestekræfter ud af DAF 44-motoren?

Man kunne jo begynde med at montere en karburator (förgasare) på hvert topstykke (cylinderlock), og erstatte den mekaniske køleblæser (kylfläkt) med en elektrisk.

Måske findes der noget know-how i Holland om emnet?

hilsen Jesper

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 30 sep 2010 20:54
av torsten
Personligen är jag inte alls intresserad av trimning. En Tjorven skall vara en Tjorven. Jag har bara berättat om ideer och ombyggningar som jag träffat på. Har aldrig hört talas om trimning av 44 motorn? Ditt förslag låter rätt. Jag har även sett dubbla avgaspipor och hört att det ger en villigare motor. En enkel lösning om det är svårt eller dyrt att hitta originalljuddämpare.

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 30 sep 2010 23:59
av Mbechmann
Jesper, den slags tuning, er meget brugt indenfor vw. Faktisk er det en let måde at få lidt flere hk ud af motorerne. Men den mister noget moment visse steder, ved at gøre det.

En ting jeg selv har i tankerne, er at montere en vw motor i stedet for. Den er stadigvæk loftkølet, og det er en boxer. Godt nok 4 cylenderet, men den har meget moment, og flere muligheder for at få hk ud af motoren :) Det eneste det kræver er en flance på gearkassen. Det fåes allerede til en del forskellige motorere, så det burde være muligt at lave en.

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 01 okt 2010 13:39
av Jesper Bering
Kære Torsten,

Jeg er enig med dig i at det vil være 'forkert' at tune en Tjorv. Grunden til at jeg interesserer mig for dobbelte karburatorer, er at jeg har skrottet forvarmningsrørene til indsugningsmanifolden. De rustede alt, alt for hurtigt til mit temperament. Og når der ikke er forvarmning på manifolden, skal jeg pumpe flere gange med gaspedalen, hver gang jeg skal sætte i gang eller accellerere.

Desværre kan man ikke fastgøre karburatorerne direkte på topstykkerne - de er alt for svage omkring indsugningsporten. Karburatorerne skal have deres eget ophæng. Men samtidig skal der jo være god varmeoverførsel fra topstykket til indsugningsrører fra karburatoren til topstykket - så det bliver ikke enkelt at anbringe to karburatorer på motoren.

Kære Michael,

DAF-motoren har jo en centrifugalkobling monteret på svinghjulet, der griber ind i en 'bremsetromle' der sidder i koblingshuset. Man bliver nok nødt til at montere et DAF-svinghjul på Folkevognsmotoren i givet fald.

Tror du ikke at Folkevognsmotoren er for lang til Tjorvens motorrum?

hilsen Jesper

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 03 okt 2010 01:19
av Mbechmann
Det med koblingen har jeg godt tænkt på. Jeg tror rent faktisk at den passer direkte derpå. Det ser i hvert fald meget ens ud, på de tegninger jeg har set - også rent størrelsesmæssigt.
Ang pladsen. Jeg tror der er plads. En vw motor fylder jo ikke så meget mere som en daf motor, og der er plads at give af ude foran.

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 04 okt 2010 22:54
av Forssis
Hej, jag ska börja med att presentera mig, jag är Torstens son, Fredrik. Jag har inte annan Tjorvenanknytning än att jag är uppväxt med och i Torstens bil.

Det är första gången jag ser bilden med den orangea Tjorven med 4-cyl motor men jag noterar att det är en Tjorven kombi, och i såfall bör det vara en Renaultmotor B110.

Den saknar mellanväggen bakom framstolarna och har en större dörröppning. Takkanten är också förstärkt längs hela sidan, antagligen för att styva upp en längre kaross.

Jag gissar att bilden är tagen i en lokal med fordonsanknytning. Bakom bilen på högersida (passagerarsidan eftersom den är vänsterstyrd) står massor av bildörrar (DAF-dörrar?), samt att några pallarkragar är märkta "VOLVO". Ett förslag är att bilden är tagen inne på Kalmar verkstads fabrik.

Jag skulle tro att det är samma bil som den här (bild och text från http://www.tjorven.se/):
Bild
/../ Eftersom fordonet avsågs användas mer i landsvägstrafik än vanliga Tjorven var bilen vänsterstyrd. Bilen skulle också få en starkare motor, en fyrcylindrig Renaultmotor B110. Cylindervolym på 1100 kubikcentimeter utvecklade 50 hk och toppfarten uppgavs till 110 km/tim. På grund av motorns kylning hade de två kombiprototyperna luftintag i fronten. /../

Re: Tjorven 4 cyl

Postat: 05 okt 2010 10:20
av HKC616
Där sa du något, välkommen hit föresten Fredrik. Det måste ju vara en utav kombiprototyperna.

Men bilden kan väl inte vara så gammal att den är tagen på fabriken? Skulle vara kul att veta lite mer om denna bil, Svensk eller Holländsk.

/Fredrik