Sida 1 av 8

Projekt GMJ210 numera DMO190, alias Rausing 2

Postat: 06 sep 2010 11:17
av HKC616
Denna bil köptes tillsammans med CKJ666 (Rausing 1). Läs mer om det här: viewtopic.php?f=8&t=40

Fick för mig att jag skulle täcka över Rausing 2 med pressening inför höst/vinter. Anledningen att den har stått på samma plats sedan jag köpte den är helt enkelt att det inte har gått att rubba den (bromsarna helt låsta).

Men fick ett ryck som sagt och började montera bort bromsarna för att få den att rulla, blev tvungen att plocka bort bromsarna på alla hjul utom vänster fram.

Sedan blev det lite buffande med en annan bil för att slutligen få in den genom dörrhålet i ladugården.

Kanske börjar fixa lite nu innan vintern annars blir det till våren.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 06 sep 2010 11:42
av HKC616
Rausing 2 kommer att gå igenom samma prosedur som Rausing 1 med ett undantag, Rausing 2 har fallit ur registret.

Kolla denna länk för att följa projekt återregistrering av Rausing 2: viewtopic.php?f=4&t=52

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 19 jun 2011 11:07
av HKC616
Nu när det är "vår" så tänkte jag börja fixa med "Rausing2" på allvar.

Började med att tömma ut den gamla bensinen från 1981/82, den var inte så vacker.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 09 jul 2011 18:26
av HKC616
Liten uppdatering.

Satt tillbaka bottenpluggen i tanken, fyllt på med ny bensin. Verkar som jag lyckades få det tätt på första försöket.

Har även pumpat fram bensinen till filtret med min "elbensinpump" för att kolla om bensinen kommer fram. Det första som rann ut såg ut som coca-cola men efter en stund kom det ren bensin, dock verkar bensinstrålen inte vara så mycket med men vi får se om det räcker till för att få den att gå riktigt.

Monterat nya bensinslangar, bensinfilter med backventil och klämmor i motorutrymmet samt ny tändspole (snodde ordinarie till Rausing 1) och nya tändkablar.

Lite småjusteringar av kablar mm.

Märkte även att ena tändkabeln ska vara lite längre än den andra.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 11 jul 2011 08:39
av torsten
HKC616 skrev:Fick ett ryck igår och skulle täcka över Rausing 2 med pressening inför höst/vinter. Anledningen att den har stått på samma plats sedan jag köpte den är helt enkelt att det inte har gått att rubba den (bromsarna helt låsta).

Men fick ett ryck igår som sagt och började montera bort bromsarna för att få den att rulla, blev tvungen att plocka bort bromsarna på alla hjul utom vänster fram.

Sedan blev det lite buffande med en annan bil för att slutligen få in den genom dörrhålet i ladugården.

Kanske börjar fixa lite nu innan vintern annars blir det till våren.

/Fredrik
Hur sjutton fick Du bromsarna att släppa ?

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 11 jul 2011 12:23
av HKC616
Jag fick montera bort bromsbackarna på alla hjul utom ett, använde mig utav en avdragare + en bit av en fälg för att få bort trummorna (kolla bilden), lite våld med hammare krävdes också.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 17 jul 2011 10:47
av HKC616
Igår monterade jag "tillbaka" generatorfästet på Rausing 2, jag stal detta till Rausing 1 när det visade sig att det satt fel fäste på den. Detta kommer dock från en reservdelsmotor jag köpt efteråt. Inte en helt enkel operation att få bort/dit. Man får ta allt i en viss ordning, annars är det helt omöjligt. Fick byta ut ena pinnbulten mot en vanlig bult för att över huvud taget lyckas få dit det.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 25 feb 2012 16:49
av HKC616
Rausing 2 kommer att behöva en total bromsrenovering och översyn av bränslesystem (delvis klart) samt genomgång av elsystemet. Även en ursprungskontroll (klar) och regbesiktning är nödvändig då bilen fallit ur registret. Till våren kommer förhoppningsvis renoveringen att upptas på allvar igen. Började lite smått 2011.

En annan del i renoveringar är ju bilens historia, här kommer vad jag har lyckats få fram hittils:

RAUSING 2

Gammalt regnummer: M16450
Chassinummer: 51171
Såld ny av: Wickzéns Bil AB, Malmö
Levererad: 1970-08-12
Första ägaren 1970-08-12: Malmö komunala bostads ab (Under MKB:s tid som ägare fick bilen regnr: GMJ210)
Andra ägaren 1977-04-29: Philipsons i Malmö AB
Tredje ägaren 1977-05-11: Huska Sandor, Oxie
Fjärde ägaren 1977-06-16: HELGE Sven Olof Persson, Kävlinge
Femte ägaren 1977-07-01: BRITT Marianne Emilia Persson, Kävlinge (samma adress som förre ägaren)
Sjätte ägaren 1977-08-16: Mats Andersson, Lund
Sjunde ägaren 1977-08-23: HANS Anders Rausing, Lund
Åttonde ägaren 1979-06-28: MÄRIT Margareta Elisabet Rausing, Lund (samma adress som förre ägaren)
Avställd 1982-08-26, med mätarställning 2527 mil
Försvann ur registret 1988-12-17, Orsak: Fordonet har varit avställt och registerhållningsavgiften obetald under flera år.
Nionde ägaren 2006-02-02 STEFAN Lars Mikael Nilsson, Genarp (Osäker uppgift men Stefan köpte troligen denna samma dag som CKJ666 alias Rausing 1)
Nuvarande ägare 2009-11-30 Fredrik Nilsson, Moheda
Har servicehäfte och besiktningsprotokoll från 1972 till 1981

Kommer mer info inom kort.

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 03 mar 2012 11:13
av HKC616
Det mest intressanta förutom att både Hans och Märit Rausing ägt denna bil är att de sju första åren gick den som servicebil hos Malmö komunala bostads AB (MKB).

Tro det eller ej men jag har lyckats få tag i en utav de som använde Tjorvarna som MKB hade, de hade "många".

Kent Olsson började på MKB 1974 och fick då en ny Tjorven (fanns det nya att köpa då?). Tjorven kallades på skånska för "Hussebandsbil", på Svenska Strumpebandsbil.

Anledningen till att jag kontaktade MKB var att jag tänkte att det hade varit kul att utrusta den som en servicebil som den en gång såg ut.

Kent kunde inte bistå med så mycke information om hur bilen var skyltad, men han berättade att de byggde inredningen i skåpet själva.

Har sedan dess hört på annat håll att det finns en röd tjorv som har både MKB-dekaler och inredningen i skåpet intakt.

Det hade varit kul att se den för att kunna återskapa Rausing 2. Eller Hussebandsbilen kanske det får bli?

/Fredrik

Re: Projekt GMJ210, alias Rausing 2

Postat: 16 mar 2012 16:17
av HKC616
Vad har hänt här måntro?

/Fredrik